شنبه 27 آبان 1396
پرسشهای متداول در مورد طرح خريد تضمینی گندم و برنج
چاپ
 
  سامانه های ارتباطی طرح خرید آرد و سبوس

مرکز ارتباط با مشتریان بانک سپه

1557
88207221 - 021

سامانه دریافت پیامک

30001557

سخنگو و مدیر کارگروه طرح خرید آرد

88646898 -021
88646899        
88647189  :دورنگار

واحد واریز وجوه

66744981 - 021
 35912412         


سامانه خرید آرد

baker.ebanksepah.ir

سامانه خرید سبوس

www.enahadeh.ir

 

 
 
  سامانه های ارتباطی طرح خرید تضمینی گندم و برنج

مرکز ارتباط با مشتریان بانک سپه

1557
88207221 - 021

سامانه دریافت پیامک

30001557

سخنگو و مدیر کارگروه طرح خرید تضمینی گندم و برنج

88646898 -021
88646899        
88647189  :دورنگار

دبیر کارگروه طرح خرید تضمینی گندم و برنج

88647204 -021
88647203  :دورنگار
 

واحد واریز وجوه

66744981 - 021
35912412         


دریافت پیام های الکترونیکی از طریق سایت

دریافت پیام های الکترونیکی در مورد طرح خرید گندم و برنج

پست الکترونیکی سخنگوی طرح

gandomberenj@ebanksepah.ir

 

 

 

شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران

www.gtc-portal.com

وزارت جهاد کشاورزی

www.maj.ir

وزارت صنعت، معدن و تجارت

www.moc.gov.ir

شبکه اطلاع رسانی بازرگانی ایران (شابا)

www.shabanews.ir

 
 
اهداف کلی  طرح خرید گندم
 
  •  خرید نقدی محصولات کشاورزی و تسریع و تسهیل اجرای آن
  •  تسریع در انتقال وجوه مربوط به گندم خریداری شده به حساب کشاورزان به صورت ONLINE
  •  داشتن اطلاعات به روز از وضعیت خرید در تمامی مراکز
  •  استفاده بهینه از امکانات و شرکت بازرگانی دولتی ایران در راستای جلوگیری از انجام امور موازی
  •  اهتمام بر کاهش و رفع اختلافات آماری و مالی شرکت بازرگانی دولتی ایران و آمار ارائه شده در سایت اینترنتی از سوی بانک
  •  استفاده از امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری موجود در راستای کاهش نیروی انسانی مورد نیاز و به تبع آن کاهش هزینه‌های اجرایی طرح مزبور
 

فرایند کلی طرح خرید گندم
 
  •  تعیین برآورد مقداری خرید به تفکیک ماه و استان در دوره خرید برای برنامه ریزی های جابجایی و ذخیره سازی و نیز تعیین جدول نقدینگی لازم ماهیانه
  •  پیگیری و دریافت ابلاغیه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری در خصوص متولی خرید
  •  برگزاری جلسات با ستاد خرید گندم کشور و دفتر حقوقی در خصوص تنظیم متن قرارداد خرید
  •  تشکیل جلسات هماهنگی با اعضای کمیته مدیریت پروژه طرح خرید گندم به منظور چگونگی پرداخت نقدی بهای گندم به کشاورزان از هر کدام از حساب های متمرکز بانک سپه
  •  پیگیری روزانه اطلاعات آمار خرید گندم در سامانه ملی خرید نقدی محصولات کشاورزی بانک سپه
  •  ارائه گزارشات آماری بصورت لحظه ای و یا مقاطع زمانی با قابلیت مقایسه از طریق سامانه ملی خرید نقدی محصولات کشاورزی بانک سپه
  •  بازدید استانی اعضای ستاد خرید از مراکز خرید و تشکیل جلسات با مسئولین استان و رفع مشکلات و ابهامات احتمالی در فصل خرید
  •  ابلاغ دستورالعمل های نظارتی در مراکز خرید گندم
 
 
وظایف ارکان طرح

وظایف شرکت بازرگانی به عنوان مجری خرید
  •  افتتاح حساب نزد بانک سپه
  •  تامین بودجه و اعتبار
  •  معرفی کشاورزان گندمکار به بانک
  •  برآورد مقدار خرید گندم به تفکیک زمان و مکان

وظایف مراکز خرید و تحویل گندم
  •  دریافت محصول گندم (آزمایش، کنترل و توزین)
  •  صدور و ارائه رسید گندم خریداری شده به کشاورزان جهت تحویل به بانک
  •  معرفی تحویل گیرندگان حواله در پایان روز

وظایف بانک سپه به عنوان بانک عامل پرداخت وجوه
  •  افتتاح حساب جاری متمرکز شرکت بازرگانی دولتی و عنداللزوم شرکت های زیر مجموعه مرتبط با طرح خرید گندم
  •  افتتاح حساب متمرکز برای کشاورزان و در صورت عدم افتتاح حساب ارائه راهکار مناسب
  •  تولید و نصب سامانه تجمیع اطلاعات آماری گندم خریداری شده
  •  تعیین شعب ناظر بر مراکز خرید و ابلاغ دستور‌العمل های مربوطه
  •  جمع آوری اطلاعات و ارائه آمارهای مورد نیاز در سه لایه شعبه، مدیریت شعب منطقه و ستاد
 

فرایند پرداخت وجوه به کشاورزان (روش مستقیم)
 
در این روش معمولاً کشاورزان پس از افتتاح حساب نزد بانک، به طور مستقیم محصولات خود را به مراکز خرید تحویل و با دریافت حواله به بانک عامل مراجعه و وجه حاصل از فروش گندم را با واریز به حساب توسط بانک و یا به صورت نقدی از بانک دریافت می دارند.
 
 
 
 
 
دستورالعمل و بخشنامه ها
چاپ
 
به اطلاع می‌رساند، بر اساس توافق به عمل آمده با «شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران»، بانک سپه به عنوان بانک عامل در اجرای طرح خرید گندم از کشاورزان تعیین شده است. در این راستا مقرر شد خرید گندم از کشاورزان توسط شرکت مذکور در مراکز خرید معین انجام و وجوه مربوطه از طریق شعب این بانک به فروشندگان گندم پرداخت شود. بر این اساس، دستورالعمل اجرایی به شرح زیر است:

مراحل اجرایی طرح در شعب بانک سپه

1- افتتاح حساب
     1-1) شعب می بایست برای فروشندگان فاقد حساب که به منظور افتتاح حساب مراجعه می نمایند، یک فقره حساب عابربانک ، وفق ضوابط و مقررات جاری بانک، افتتاح نمایند.
افتتاح حساب عابربانک برای مشمولین طرح خرید گندم بدون کارمزد بوده و تنها مبلغ 10.000 ریال تمبر مالیاتی اخذ می گردد. همچنین امکان افتتاح حساب با موجودی صفر ریال نیز امکان پذیر خواهد بود.
     1-2) شماره حساب مفتوحه بایستی توسط فروشندگان به مراکز خرید گندم اعلام شود.

2- عملیات ارسال اطلاعات فایل مرکز خرید به سرور مرکزی
مراکز خرید پس از تحویل محموله گندم از کشاورزان، اطلاعات مربوط به فروشندگان، میزان گندم خریداری شده و مبالغ قابل پرداخت به فروشندگان را از طریق فلاپی به شعب منتخب ارائه می‌نمایند. فلاپی فوق الذکر به همراه چک لیست متناظر توسط نماینده معرفی شده از سوی مرکز خرید به شعبه تحویل داده می شود. بر این اساس متصدی مربوطه در شعبه منتخب بایستی پس از دریافت فلاپی و چک لیست متناظر اقدام نماید. (فهرست شعب منتخب متناظر با هر یک از مراکز خرید و نمونه امضاهای مجاز مسئولین مراکز خرید توسط مدیریت شعب منطقه به شعب مزبور ابلاغ خواهد شد)

3- پرداخت وجه خرید گندم به کشاورزان
     3-1) فروشندگان گندم دارای حساب نزد بانک سپه
فروشندگان گندم دارای کارت مغناطیسی عابربانک سپه، مطابق معمول می‌توانند علاوه بر امکان مراجعه به شعب، از خدمات پرداخت دستگاه‌های خودپرداز بانک سپه و سایر بانک های عضو شتاب و نیز پایانه‌های فروش (POS)، بهره مند شوند. 
     3-2) فروشندگان گندم فاقد حساب نزد بانک سپه
فروشندگانی که نزد بانک سپه حساب متمرکز ندارند، می‌توانند ضمن همراه داشتن حواله یا رسید دریافتی از مراکز خرید و کارت ملی خود به کلیه شعب بانک سپه مراجعه ‌کنند.
برای پرداخت وجه به فروشندگان گندم، ارائه اصل و تصویر کارت ملی از سوی ایشان الزامی می باشد.
 
 
 
 
اخبار طرح