بانک سپه

پرچم ایران
سه شنبه 24 مهر 1397

خدمات به شرکای تجاری (مشتریان حقوقی)
چاپ
 
     تسهیلات و خدمات اعتباری
 
پرداخت تسهیلات به شما مشتریان گرامی و یا ایجاد تعهدات در بخش های مختلف اقتصادی در قالب قانون بانکداری بدون ربا، نیازمند ابزارهایی است که بانک سپه با فراهم نمودن این ابزارها آماده ارائه خدمت به شما بزرگواران می باشد.
ابزارهای اعتباری بر اساس بخش‌های اقتصادی
بخش بازرگانی: مرابحه، مضاربه، مشارکت مدنی، خرید دین، جعاله و ضمانتنامه.
بخش صنعت و معدن: مرابحه، فروش اقساطی، سلف، خرید دین، مشارکت مدنی، اجاره به شرط تملیک، جعاله، قرض‌الحسنه و ضمانتنامه.
بخش کشاورزی: مرابحه، فروش اقساطی، سلف، خرید دین، مشارکت مدنی، اجاره به شرط تملیک، جعاله، مزارعه، مساقات، قرض‌الحسنه و ضمانتنامه.
بخش ساختمان(شامل مسکن): مرابحه، مشارکت مدنی، فروش اقساطی، اجاره به شرط تملیک، جعاله، قرض‌الحسنه و ضمانتنامه.
بخش خدمات: مرابحه، فروش اقساطی، اجاره به شرط تملیک، جعاله، مشارکت مدنی، ضمانتنامه و قرض‌الحسنه.
ابزارهای اعتباری بر اساس موارد استفاده
تأمین نیازهای سرمایه در گردش: این دسته از تسهیلات برای تأمین هزینه جاری یا سرمایه در گردش متقاضی مورد استفاده قرار گرفته و شامل تأمین مواد اولیه، موجودی کالا و تأمین نقدینگی می‌شود.
 تأمین نیازهای سرمایه ثابت: این تسهیلات برای تأمین هزینه کالاهای سرمایه‌ای و یا طرح‌های سرمایه‌گذاری ثابت مانند ساختمان، تأسیسات و ماشین‌آلات متقاضی به کار گرفته می‌شود و شامل تأمین هزینه طرح‌های ایجادی (تأسیس)، تکمیلی و توسعه‌ای و جایگزینی می‌شود.
 
 
     حد اعتباری
 
بانک سپه آماده است تا متناسب با میزان مراودات شما مشتریان گرامی، ضمن تخصیص حد اعتباری همواره به عنوان یک شریک تجاری در کنار شما ایفای نقش نماید. 
منظور از حد یا سقف اعتباری، حداکثر مبلغی می باشد که بانک حاضر است به عنوان تأمین مالی یا قبول تعهد در قالب ابزارهای مشخصی در یک زمان معین در اختیار یک مشتری قرار داده یا برای او تعهد نماید. حد اعتباری برای مدت حداکثر یک‌سال یا یک دوره تولیدی برقرار می‌شود و دارنده حد تسهیلات می‌تواند به‌طور یکجا و یا به‌تدریج از تسهیلات مربوطه تا سقف تعیین شده استفاده نموده و به ازاء هر واریزی معادل اصل تسهیلات از تسهیلات جدید استفاده نماید.
 

     اعطای تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه ملی
 
در صورت تأمین منابع از سوی صندوق توسعه ملی و براساس قراردادهای منعقده بین بانک سپه و آن صندوق برای تأمین سرمایه در گردش واحدهای فعال در بخشهای صنعت و معدن و کشاورزی، همچنین صادرکنندگان محصولات بخشهای اشاره شده و برای تأمین سرمایه ثابت در بخشهای مختلف اقتصادی، تسهیلات ریالی اعطا می شود.
 

     تسهیلات سندیکائی
 
بانک سپه با تکیه بر تخصص، تجربه، اعتبار حرفه ای و دانش بانکی حاصل از نود و سه سال خدمت صادقانه به مردم عزیز ایران همواره تلاش نموده تا از طریق حضور گسترده در حوزه های مختلف اقتصادی در داخل کشور، رسالت خویش را در رشد و توسعه اقتصاد ملی به واسطه حمایت از صنایع مختلف و واحدهای تولیدی و بازرگانی ایفا نماید که در این میان می توان به تخصیص تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه ملی به طرح های نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی به صورت سندیکائی با عاملیت یا مشارکت این بانک اشاره نمود.
تسهیلات و تعهدات سندیکائی (کنسرسیومی) روشی برای تأمین مالی با مشارکت چند مؤسسه اعتباری و به عاملیت یکی از آنها است که از طریق آن اعطای تسهیلات در قالب عقود مختلف (از جمله مشارکت مدنی، فروش اقساطی، اجاره به شرط تملیک و سلف) و یا ایجاد تعهدات از روش‌هایی مانند گشایش اعتبار اسنادی و صدورضمانتنامه، درچارچوب قرارداد و شرایط مورد توافق با متقاضی صورت می پذیرد.
 
     خدمات بیمه‌ای ویژه مشتریان حقیقی و حقوقی
 
بیمه اموال و وثائق مشتریان
بانک سپه به منظور رفاه حال مشتریان گرامی، اقدام به طراحی و ارائه خدمات بیمه ای متناسب با تسهیلات پرداختی (اموال مورد وثیقه و اموال موضوع قرارداد اعتباری) در قالب یک بسته بیمه ای به شرح زیر نموده است که مشتریان می توانند بدون حضور فیزیکی در محل شرکت بیمه و ارائه مستندات مربوط، ضمن اخذ پوشش بیمه ای مناسب (از شرکتهای بیمه طرف قرارداد بانک) از تخفیفات و مزایای بیمه گروهی نیز نزد کلیه شعب بانک در سراسرکشور بهره مند شوند.
موضوع بیمه:
     - بیمه آتش سوزی اثاثیه، ساختمان و تأسیسات مسکونی
     - بیمه آتش سوزی اثاثیه، ساختمان و تأسیسات اداری
     - بیمه آتش سوزی اثاثیه، ساختمان، تأسیسات و موجودی انبارهای عمومی
     - بیمه آتش سوزی اثاثیه، ساختمان، تأسیسات و موجودی فروشگاه ها و انبارهای خصوصی بیمه گذار
     - بیمه آتش سوزی اثاثیه، ساختمان و تأسیسات واحدهای تولیدی مواد پرخطر (شیمیایی، قیر، کاغذ، چوب، پلاستیک و روغن، پارچه، شالیکوبی، چاپخانه و...)
     - بیمه آتش سوزی اثاثیه، ساختمان و تأسیسات واحدهای تولیدی کم خطر (کاشی و سنگ، قطعات فلزی، صنایع لبنی، نوشیدنی ها و...)
     - بیمه آتش سوزی خودرو
     - بیمه مهندسی ماشین آلات در حال نصب و بهره برداری
     - بیمه تمام پیمانکاران و مقاطعه کاران
بیمه باربری واردات کالا
در این نوع از خدمات، با انعقاد قراردادی با شرکتهای بیمه و طراحی و پیاده سازی نرم افزار مربوط در کلیه شعب ارزی، حمل و نقل کالاهای موضوع گشایش اعتبار اسنادی، حوالجات ارزی وارداتی و بروات اسنادی شما مشتریان گرامی، بدون مراجعه به شرکت بیمه و با نرخ مناسبی تحت پوشش بیمه قرار می گیرد. بدین ترتیب محموله های خارجی با توجه به درخواست مشتری و براساس کلوزهای A، B، C و محموله های داخلی در مقابل خطراتی نظیر آتش سوزی، حوادث جاده ای (اعم از تصادف، تصادم، واژگونی، پرت شدن وسیله نقلیه) و سرقت کلی محموله از این طریق تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت.
شایان ذکر است، بانک سپه آمادگی دارد ضمن ارائه مشاوره در امور بیمه، خدمات بیمه ای مورد نیاز مشتریان خاص بانک در حوزه های مختلف را طراحی و به صورت ویژه ارائه کند.
 
 
     تأمین مالی مشتریان کلان بانک از طریق قبول عاملیت انتشار اوراق بهادار
 
مشتریان کلان بانک سپه می توانند به منظور تأمین سرمایه لازم جهت اجرای طرح‌های ایجادی و یا توسعه‌ای خود، در صورت دارا بودن توجیه اقتصادی، فنی و مالی طرح مربوطه و اخذ مجوزهای قانونی از مبادی ذی ربط از جمله بانک مرکزی ج. ا. ا. و سازمان بورس اوراق بهادار ایران، نسبت به درخواست انتشار انواع اوراق بهادار از طریق بانک سپه به عنوان عامل یا رکن ضامن اقدام نمایند. 
انواع اوراق بهاداری که درحال حاضر قابل انتشار می باشند، عبارتست از:
   1- اوراق بهادار با بازدهی معین که شامل اوراق مرابحه، اوراق اجاره، اوراق منفعت، اوراق استصناع، اوراق جعاله، اوراق سلف و اوراق رهنی می باشند.
   2- اوراق با بازدهی انتظاری که شامل اوراق مشارکت، اوراق مضاربه، اوراق مزارعه و اوراق مساقات می باشند.
همچنین، در راستای امور عام‌المنفعه و خیریه نیز زمینه انتشار اوراق قرض‌الحسنه برای اشخاص، نهادها و جمعیت‌هایی که اقدام به این امر خیر می‌نمایند، فراهم می‌باشد. 
شرکت تأمین سرمایه امید (به عنوان یکی از شرکتهای زیرمجموعه بانک سپه) این آمادگی را دارد تا با ارائه خدمات مشاوره‌ای، سرمایه گذاری، تعهد پذیره نویسی، بازارگردانی و سبدگردانی اوراق بهادار در خدمت شما مشتریان گرامی باشد.
 
 
ارائه خدمات غیرحضوری مالی، غیر مالی و وكالتی
چاپ
 
     ارائه خدمات غیرحضوری مالی، غیرمالی، وکالتی به سازمان‌ها/شرکت‌ها و مشتریان آنها
 
اکثر سازمان‌ها و شرکت‌های معتبر دارای سیستم اتوماسیون داخلی، متقاضی دریافت خدمات بانکی اعم از مالی و غیر مالی از طریق ارتباط سیستم های اتوماسیون خود در بسترهای اینترنت و اینترانت هستند. همچنین سازمان‌ها و شرکت‌هایی نظیر بورس کالا، کارگزاری های بورس و... که اغلب معاملات متعددی را در بازه های زمانی مختلف برای یک مشتری انجام می دهند، جهت تسریع و تسهیل فرآیندهای مربوط، متقاضی انجام عملیات مالی معاملات مشتریان خود به صورت غیرحضوری و از طریق سیستم های اتوماسیون داخلی می باشند. 
خدمات بانکی غیرحضوری از طریق سامانه های بانکداری اینترنتی و همراه بانک نیز ارائه می شود اما محصول جدید و منحصر به فردی که بانک برای اجابت درخواست سازمان‌ها و شرکت‌ها ارائه نموده است، دریافت خدمات مورد نیاز آنها از طریق سیستم های داخلی خود بدون ورود به درگاه های یاد شده می باشد.
بدیهی است در تبادل وجوه معاملات به طور الکترونیکی، اطمینان ارائه دهنده کالا و خدمات از پرداخت وجه معاملات توسط خریدار ضروری است. برای خریدار نیز مطلوبیت دارد تا قبل از تحقق معامله و دریافت کالا یا خدمت مورد تقاضا، وجهی از حساب وی خارج نشود.
بانک برای تأمین این شرایط  و جلب رضایت طرفین، امکانی را فراهم نموده تا خریداران بتوانند با یک بار مراجعه به شعبه و اعطای وکالت به سازمان‌ها یا شرکت‌های ارائه دهنده کالا و خدمات مورد نیاز آنها بر روی حساب خود، مجوز مسدود نمودن وجه معاملات قبل از انجام معامله و برداشت از آن را بعد ازانجام معامله ارائه نمایند. از این رو به حساب هایی که دارای ویژگی فوق باشند حساب های وکالتی اطلاق شده است.
همچنین بانک شرایط فنی لازم را برای سازمان‌ها و شرکت‌ها نیز فراهم نموده تا تبادلات مالی معاملات مشتریان خود را به وکالت از طرف آنها بر روی حسابهای وکالتی آنان از طریق سیستم های اتوماسیون داخلی خود انجام دهند.
برای مثال شرکت‌های کارگزاری بورس می توانند از خدمات غیرحضوری وکالتی بانک، جهت انجام معاملات بورس برای مشتریان خود به صورت اینترنتی استفاده نموده است. بدین نحو که در صورت دریافت درخواست خرید سهام مشتری، نسبت به مسدود نمودن حساب وکالتی وی (معادل مبلغ خرید) از طریق اتوماسیون داخلی خود اقدام نموده و پس از خرید سهام مورد نظر که ممکن است بلافاصله یا پس از گذشت چند روز انجام شود، مبلغ مسدود شده را به حساب کارگزار انتقال دهد.

مزایای خدمت یادشده برای سازمان‌ها و شرکت‌های عرضه کننده کالا و خدمات :
  1. انجام عملیات بانکی اعم از مالی و غیرمالی از طریق سیستم های اتوماسیون داخلی و کاهش ریسک های ناشی از مراجعه حضوری به بانک ها برای انجام معاملات.
  2. تسریع در انجام معاملات و اجابت درخواست مشتریان خود، ضمن تسهیل در فرآیند عملیات مالی.
  3. افزایش تعداد مشتریان با توجه به ایجاد خدمات غیرحضوری.
  4. کاهش ریسک ها و هزینه ها با توجه به مسدود شدن مبلغ معاملات در حساب مشتری و اطمینان از وصول آنها پس از انجام معامله.

مزایا برای مشتریان (استفاده کنندگان از کالا/خدمات سازمان‌ها و شرکت‌ها) :
  1. انجام عملیات مالی معاملات به صورت غیرحضوری و تسهیل در اجابت تقاضای خرید کالا و خدمات.
  2. در اختیار بودن وجوه معاملات در حساب خود تا زمان انجام قطعی معامله و استفاده از مزایای رسوب وجه در حساب.
  3. اطمینان از عدم کسر مبلغ معامله ازحساب خود تا پیش از تحقق واقعی معامله.
  4. انجام همزمان معاملات و نقل و انتقالات مالی آن از طریق سیستم های سازمان/شرکت ارائه دهنده خدمت یا محصول بدون مراجعه به بانک.
 
الف- تعاریف
حساب وکالتی:
حسابی متمرکز است که صاحب حساب به سازمان/شرکت مورد نظر خود وکالت می‌دهد تا عملیات بانکی روی حساب مذکور را از طریق خدمات الکترونیکی بانک انجام دهد. این عملیات شامل انتقال وجه از حساب، انسداد مبلغی در حساب، رؤیت موجودی قابل برداشت و یا هر عملیاتی که متناسب با خدمات شرکت مزبور است (همچون خدمت خرید سهام و...)، می‌باشد. شایان ذکر است با این وکالت هیچ گونه محدودیتی برای صاحب حساب در خصوص حق برداشت و هر گونه عملیات روی حساب، برای وی ایجاد نمی شود.
خدمت غیرحضوری غیرمالی:
خدمتی است که امکان انجام امور غیرمالی مانند مانده‌گیری، مشاهده صورت حساب و... را علاوه بر سامانه های بانکداری اینترنتی و همراه بانک، از طریق سیستم های داخلی سازمان‌ها و شرکت‌ها بر بستر (اینترنت/اینترانت) فراهم می‌سازد.
‌خدمت غیرحضوری مالی:
خدمتی است که امکان انجام امور مالی مانند انتقال وجه، مسدودی مبلغی و... از طریق سامانه های بانکداری اینترنتی، همراه بانک و یا سیستم های داخلی سازمان‌ها و شرکت‌ها بر روی حساب های خودشان بر بستر (اینترنت/اینترانت) فراهم می‌سازد.
‌خدمت غیرحضوری وکالتی :
خدمتی است که امکان انجام امور غیر مالی و مالی را برای سازمان‌ها/شرکت‌ها از طریق سیستم های داخلی خود، روی حساب‌های مشتریانی که به آنها وکالت داده‌اند، بر بستر( اینترنت/اینترانت) فراهم می‌سازد.
 * خدمات غیرحضوری غیرمالی به شرکت‌ها و سازمان‌ها روی حساب‌های وکالتی عبارتند از: مانده‌گیری، فعال‌کردن وکالت، رهگیری درخواست، اعلام مشخصات حساب، دریافت صورت‌حساب، غیرفعال کردن وکالت و اطلاعات شعب.
 * خدمات غیرحضوری مالی به شرکت‌ها و سازمان‌ها روی حساب‌های وکالتی عبارتند از: مسدودی مبلغی حساب، رفع مسدودی، انتقال وجه مبلغ مسدودشده، انتقال وجه عادی.

ب- نحوه ثبت درخواست مشتریان برای استفاده از خدمات سازمان‌ها/شرکت‌های استفاده‌کننده از خدمات غیرحضوری وکالتی بانک
تمامی سازمان‌ها/شرکت‌های متقاضی که مشتریان آنها به بانک مراجعه و درخواست ایجاد وکالتنامه بر روی حساب‌های خود را دارند می‌بایست قبلأ با بانک قرارداد یا تفاهم‌نامه منعقد نموده باشند.
توجه: کد سازمان/شرکت‌، عددی 8 رقمی است که توسط اداره کل فناوری اطلاعات بانک سپه بعد از ایجاد ارتباطات فنی با سازمان/شرکت مربوط به آن، اختصاص داده شده و به صورت خودکار در سیستم ایجاد شده است.
  1. مشتریان جهت استفاده از خدمات سازمان/شرکت‌های مورد نظر خود، به یکی از شعب بانک مراجعه و حساب عابربانک معرفی/افتتاح می‌نمایند. شایان ذکر است ارائه خدمات مذکور برای سایر حساب های متمرکز در آینده نزدیک میسر خواهد شد.
  2. شعبه پس از احراز هویت دقیق مشتری اقدام به ایجاد وکالتنامه بر روی حساب مورد نظر مشتری می‌نماید.
  3. در صورتی که شماره حساب، متعلق به شخص حقوقی باشد پس از تکمیل اطلاعات وکالتنامه، مشخصات نماینده شخص حقوقی در سیستم وارد شده و معرفی‌نامه وی ضمیمه وکالتنامه گردد.
  4. پس از تکمیل اطلاعات مورد نیاز، وکالتنامه در یک نسخه چاپ و در اختیار صاحب حساب برای رؤیت و کنترل مندرجات آن قرار گیرد.
  5. در صورت تأیید مندرجات و امضای وکالتنامه توسط مشتری، شعبه اطلاعات را به مرکز ارسال نموده و یک نسخه وکالت نامه ازسیستم اخذ می نماید.
  6. یک نسخه از وکالتنامه تحویل مشتری و نسخه دیگر در پرونده ای جداگانه در شعبه نگهداری شود.
 
ج- نحوه فسخ وکالتنامه
در حال حاضر فسخ وکالتنامه صرفاً در شعبه ایجادکننده وکالتنامه امکان‌پذیر است و در صورت فسخ وکالتنامه، تعهدات قبلی مشتری در قبال شرکت مربوطه منتفی نخواهد شد.

د- نکات مهم و قابل توجه
  - فرم وکالتنامه و فسخ آن امکان چاپ مجدد ندارد. بنابراین در صورت مفقودی نسخه مشتری، صرفاً ارائه تصویر وکالتنامه موجود در شعبه به وی میسر خواهد بود.
  - فسخ وکالتنامه به درخواست مشتری در شعبه، صرفاً در صورتی امکان‌پذیر است که امکان فسخ آن توسط مشتری در قرارداد بانک با سازمان/شرکت لحاظ شده باشد و این موضوع در قسمت اختیار فسخ در منوی فسخ وکالتنامه مشخص است.
  - فسخ وکالتنامه توسط بانک نیز صرفاً در زمان اعلام فوت یا جنون مشتری امکان پذیر است که در این حالت می بایست یک نسخه از گواهی فوت یا جنون، ضمیمه برگ فسخ وکالتنامه شده و در اسناد شعبه نگهداری شود.
 
پاسخگویی
اداره کل بازاریابی (قرارداد و تفاهم نامه)

84433820 و 84433817 - 021

پشتیبانی خدمات درگاه های الکترونیک

35912412 - 021

پشتیبانی فنی

info@ebanksepah.ir