بانک سپه

پرچم ایران
جمعه 25 آبان 1397
مسیر جاری : صفحه نخست > پایگاه دانش > بانکداری بدون ربا > جزئیات بانکداری بدون ربا > آیات، روایات، عقود و قوانین بانکداری بدون ربا > روایات مرتبط با بانکداری بدون ربا

روايات مرتبط با بانكداري بدون ربا
چاپ
رسول خدا (ص) به حضرت علی علیه السلام فرمودند : 
یا علی زمانی بر این مردم می‌آید که هیچکس از شر ربا در امان نمی‌ماند و اگر هم ربا خوار نباشد قوائی از ربا دامنگیر او خواهد شد. به خدا قسم، ربا در بین این امت مخفی تر و پنهان‌تر است از جای رد پای مورچه در صفا و مروه. بدترین رباها مسخره کردن و کوچک شمردن آبروی مؤمنان است. کسی که ربا را حلال بداند و آنرا بگیرد کافر است و قتلش واجب. مستدرک جلد 2 صفحه 479
  
 
 از امام جعفر صادف علیه السلام روایت است که فرمودند : 
« اَخْبَثُ‌الْمَکاسِبْ کَسْبُ الرً بوا» خبیث ترین و ناپاکترین کسب ها تجارت و معامله ربوی است و باز فرمودند: یک درهم ربا بدتر است در نزد خدا از سی بار زنا کردن آنهم با محارم و این روایت حدود هفت مرتبه در کتاب وسائل الشیعه در باب ربا نقل شده است.
  
 
 پیامبر اکرم (ص) در حدیث 1050 نهج الفصاحه می‌فرمایند : 
اَلْآخِذُ وَالْمُعْطی سَواءٌ فِی الّربا. آنکه ربا می‌دهد و آنکه می‌گیرد در گناه برابرند.
  
 
 پیامبر اکرم (ص) فرمودند :  
کسی که می خواهد خداوند دعایش را مستجاب نماید و غم واندوهش را برطرف نماید، سعی و تلاش کند غم و اندوه اشخاص تنگدست را برطرف نماید.
  
 
 پیامبر اکرم (ص) فرمودند : 
بهترین کارها آنستکه برادر مؤمن خویش را خوشحال سازی یا قرض او را بپردازی. نهج الفصاحه حدیث 386
  
 
 پیامبـر اکرم (ص) فرمودند : 
وقتی خداونـد اراده کند هلاک و نابودی قومی و ملتی را «ظَهَرَ بَیْنَهُمُ الرّبوا» ظاهر می‌شود بین آنها رباخواری.
  
 
 پیامبر اکرم (ص) فرمودند : 
هر مسلمانی مالی را یکبار قرض دهد، مانند اینست که آن مال را دوبار صدقه داده باشد. و باز فرمودند: کسی که به بدهکارش مهلت یا فرصت دهد یا از او صرفنظر کند در سایه رحمت پروردگار قرار خواهد داشت.
  
 
 پیامبر اکرم (ص) فرموده‌اند : 
خدا رشوه ده و رشوه گیر و با آنکه میان آنها واسطه می‌شود لعنت می‌کند. نهج الفصاحه 2230
  
 
پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند : 
تاخیر پرداخت دین، شمه‌ای از ظلم است. نهج الفصاحه حدیث 3116
  
 
 پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند : 
اَحَبًُ الْاَعْمالِ اِلیَ اللهِ مَنْ اَطْعَمَ مِنْ جُوعٍ، اَوْ دَفَعَ عَنْهُ مَغْرَماً، اَوْ کَشَفَ عَنهُ کَرْباً بهترین کارها در پیش خدا آن است که بینوائی را سیر کنند، یا قرض او را بپردازند یا زحمتی را از او دفع نمایند. نهج الفصاحه حدیث 76
  
 
 پیامبر اکرم (ص)‌می‌فرمایند : 
لعنت خدا بر رشوه ده و رشوه گیر باد. نهج الفصاحه 2228
  
 
 پیامبر اکرم (ص)‌می‌فرمایند : 
هر گروهی که ربا میانشان رواج گیرد بقحط مبتلا شوند و هر گروهی که رشوه میانشان رواج گیرد به ترس دچار شوند. نهج الفصاحه 2693
  
 
 پیامبر اکرم در حدیث 1561 نهج الفصاحه می‌فرماید : 
دِرْهَمُ رِباً یَؤکُلُهُ الرَّجُلُ وَ هُوَ یَعْلَمُ، اَشَدُّ عِنَداللهِ مِنْ سِتَّةٍ وَ ثَلاثینَ زَنْیَةً. یک درهم ربا که انسا ن دانسته گیرد در نظر خدا بدتر از سی و شش زنا است.
  
 
 پیامبر اکرم در حدیث 2608 نهج الفصاحه می‌فرمایند : 
ما اَحَدٌ اَکْثَرَ مِنَ الرّبا اِلّا کانَ عاقِبَةِ اَمْرِه اِلی قِلَّةِ. هر که ربا فراوان خورد سرانجام او به فقر انجامد. بدان که ربا حرام است و از گناهان کبیره است و از گناهانی است که خداوند برای رباخوار وعده جهنم داده است و ربا در لسان همه پیامبران و کتب آسمانی حرام می‌باشد.
  
 
 پیامبر اکرم در ضمن حدیثی طولانی فرمود : 
هرکس غم زده‌ای را قرض دهد و در بازستاندن نیکور رفتار کند گناهش بخشیده می‌شود.
  
 
 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند : 
قرض دادن را بیشتر از صدقه دادن دوست دارم و نیز حضرت فرمودند: خیر بر چهار قسم است :
1- پرداخت بدهی.
2- عاریه دادن.
3- قرض الحسنه دادن.
4- مهمانی که سنت پیامبر است.
  
 
حضرت امام رضا علیه السلام فرمودند : 
اگر از شخصی طلبکاری و او را در مکه یا حرم یافتی از او مطالبه نکن و بر او سلام هم مکن که از تو خجالت نکشد. بحارالانوار جلد 130 ص 156
  
 
 حضرت علی علیه‌السلام در نهج البلاغه می‌فرمایند :  
کسی که بر خدا توکل کند خدا او را کفایت کند و کسی که از خدا طلب کند و دعا کند، خداوند به او مرحمت می فرماید و کسی که به خداوند قرض الحسنه دهد، حاجاتس برآورده می‌شود.
  
 
 حضرت علی (ع)  
اِذا وَجَدْتَ مِنْ اَهْلِ الفاقَه مَنْ یَحْمَلُ لَکَ زادُکَ اِلی یَوْمِ القِیامه وَ یُوافیکَ بِه غَداً حَیْثُ تَحْتاجُ اِلَیْهِ. وَاغْتَنِمْ مَنِ اسْتَقْرَضَکَ فیها لِغِناک لِیَجْعَلَ فی یَومِ عُسْرَتِک. از سفارشات حضرت علی علیه السلام به فرزند بزرگوارشان حضرت اما محسن علیه السلام: زمانیکه اهل فقر را مشاهده کردی و او از تو تقاضائی کرد، به او مرحمت فرما، و کسی که از تو قرض بخواهد غنیمت شمار تا سرمایه ای باشد برای تو در روز عسرتت (یعنی در روز قیامت).
  
 
 در کتاب نهج البلاغه خطبه 156 حضرت علی علیه السلام می فرمایند :
رسول خدا به من فرمودند: ای علی این مردم پس از من بوسیله ثروتشان مورد آزمایش قرار می‌گیرند.
1- دیندار بودن خود را منتی بر خدا قرار می‌دهند و با اینحال انتظار رحمت الهی را دارند.
2- از قدرت و خشم الهی خود را در امان می‌بینند.
3- حرام او را با شبهات دروغین و هوسهای غافلانه حلال می‌شمارند.
4- شراب را « نبیذ» می‌آشامند.
5- رشوه را به نام هدیه می‌گیرند.
6- ربا را به نام معامله حلال می‌دانند.
  
 
 رسول خدا (ص) فرمودند : 
زمانیکه مرا به آسمانها بردند عده‌ای را دیدم که می‌خواهند از زمین بلند شوند نمی‌توانند، به طوری شکمشان بزرگ شده بود که قادر به نشستن و برخاستن نبودند، به جبرئیل گفتم: اینها چه کسانی هستند جبرئیل عرض کرد:‌اینها ربا خوارانند.
  
 
 رسول خدا فرمودند : 
شبی که مرا به معـراج بردند و به بهشت سیـر دادنـد، بر در بهشت نوشتـه بود: «صدقه به ده برابر و قرض الحسنه هجده برابر» از جبرئیل سوال کردم چرا قرض الحسنه برتر از صدقه است؟ گفت چون قرض گیرنده بخاطر ناداری قرض می‌گیرد، ولی صدقه گیرنده شاید محتاج نباشد.
  
 
 قال رَسُول الله (ص) : 
ما مِنْ عَبْدٍ کانَتْ لَهُ نِیَّةٌ فی اَداءِ دَینِه اِلّا کانَ لَهُ مِنَ اللهِ عَوْنٌ. بنده‌ای که نیت اداء دین خویش را داشته باشد که آنرا نپردازد مانند دزدان در نزد خدا محشور می‌شود. نهج الفصاحه حدیث 2685
  
 
 لعن فرمودند رسول خدا (ص) : 
ربا و خورنده ربا و فروشنده ربا و مشتری ربا، و نویسنده ربا و دو شاهد آنها را.