سه شنبه 3 مرداد 1396

آرشیو مقالات تخصصی
صدای جدید بانکداری 
 
همگام با توسعه و گسترش کاربرد فناوری اطلاعات، سیستم بانکی یکی از نخستین نهادهایی است که از دستاوردهای آن در حوزه کسب و کار بهره برده است. سیستم بانکی از ابزارهای نوین این حوزه به عنوان عاملی برای ایجاد یکپارچگی و افزایش دامنه فعالیت خود استفاده می نماید. از جمله دلایل بسیار اساسی استفاده سیستم بانکی از بانکداری الکترونیک، افزایش ضریب امنیت در تبادلات مالی، کاهش زمان و هزینه¬های سنگین نقل و انتقالات و کاهش خطای انسانی در انجام امور مالی می باشد. بانک ها برای ارائه خدمات مطلوب مدنظر مشتریان با رویکرد آسان سازی و ایمن سازی انجام امور که باید به صورت فیزیکی انجام شوند از روش های مختلفی استفاده می نمایند که توجه به ویژگی های زیست سنجی (biometric) یکی از این شیوه ها می باشد. این روش ها در راهکارهای ارتقای امنیت حساب های بانکی برای به صفر رساندن خطا در تعیین هویت مشتریان مورد استفاده قرار گرفته و "صدا" به عنوان یکی از روش های زیست¬سنجی توجه این حوزه را به خود معطوف داشته است. در این راستا ترجمه گزارشی تحت عنوان "صدای جدید بانکداری" به قلم جین کوپر منتشره در مجله The Banker (اول دسامبر 2014) ارائه می گردد.
مترجم افسانه آریا منش

هوش مصنوعی __ زندگی بدون مرگ 
 
امروزه یکی از معضلات فضای مجازی یا دنیای دیجیتال مقوله ویروس¬ها و یکی از مباحث بسیار مهّم چه در زمینه¬های کامپیوتر نظری (Theoretical Computer) و چه برای نوع بشر مقوله هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) یا AI می¬باشد.
همان¬گونه که می¬دانید مغز ما یک ماشین همه منظوره نیست بلکه از چندین ماشین مجزا تشکیل شده است، ماشین چشم، ماشین گوش، ماشین حس، و ... . اما نکته¬ی مهّمی را که باید در نظر بگیرید آن است که این ماشین¬ها به گونه¬ای فوق العاده با هم هماهنگ هستند. برای مثال، ما با نگاه به یک چهره ضمن تشخیص آشنا یا غیر آشنا بودن صاحب چهره قادر هستیم جنسیت آن را نیز تمیز دهیم. این فرآیندها آنقدر سریع انجام می-گیرند که ما گذشت زمان را حس نمی¬کنیم، و با این که این عمل در کسری از ثانیه صورت می¬گیرد، اما مغز ما واقعاً یک فرآیند بسیار پیچیده و نادقیقی را انجام می¬دهد. بنابراین قبل از ساخت هوش مصنوعی باید شبکه-های عصبی یا مغز مصنوعی ساخته شوند، که خوشبختانه پیشرفت¬هایی نیز در این زمینه صورت گرفته است. البته هوش مصنوعی هیچگاه نخواهد توانست تمام قابلیت¬های هوش طبیعی را بدست آورد زیرا بشر هرگز نمی¬تواند به آن روح ببخشد. از طرفی ما خصوصی¬¬ترین اطلاعات را سعی می¬¬کنیم با دوستان و یا اشخاص بسیار صمیمی مطرح کنیم، یا می¬دانیم که زن در زندگی مظهر عشق و عاطفه است و مرد مظهر عقل و تدبیر، ما چرا، چطور و چگونه بعضی اطلاعات را خصوصی می¬پنداریم یا این که در صورت خلق هوش مصنوعی، باید کدام یک از این صفات را به ماشین بدهیم، در حال حاضر حتی در شبیه سازی برخی از قابلیت¬های هوش طبیعی هنوز راه درازی در پیش داریم. پس آن چه که امروزه تحت عنوان هوش مصنوعی وجود دارد رابطه بسیار کمی با هدف اصلی خود دارند.
بيژن مولايي

هوش تجاری و لزوم به کارگیری آن در سازمان 
 
امروزه یکی از مزایا و معایب بزرگ سازمان‌های مختلف با ابعاد و زمینه‌های کاری متفاوت افزایش روزافزون داده¬های سازمانی است که آنها را با مشکلات متفاوتی علاوه بر چگونگی ذخیره در امر نحوه استفاده از داده‌های موجود در سیستم‌های نرم‌افزاری خود از قبیل اطلاعات مشتریان، اطلاعات فروش، اطلاعات محصولات، اطلاعات شعب، انبار، مالی و ... مواجه نموده است. بالاخص بانک‌ها که در ارایه خدمات بانکی به مشتریان خود به ویژه در بخش اعطای تسهیلات و دادن اعتبارات به مشتریان خود با مشکلات متعددی منجمله عدم یکپارچگی اطلاعات مشتریان، میزان اعتبار مشتری، ضامنین، وثایق، میزان تسهیلات دریافتی، حوزه فعالیت همچنین حوزه جغرافیایی مشتری، میزان مطالبات معوق یا سررسید شده مشتری در بانک متبوع و شبکه بانکی و اینکه آیا مشتری تسیهلات دریافتی را در حوزه مرتبط با موضوع فعالیت شرکت، درخواست و مصرف نموده و ده‌ها یا صدها سوال دیگر مواجه هستند.
بيژن مولايي

رتبه بندی اعتباری مشتریان حقوقی بانک سپه با استفاده از مدل رگرسیونی لاجیت 
 
با توجه به اهمیت پرداخت تسهیلات و تخصیص بهینه منابع به عنوان یکی از وظایف اصلی بانک‌ها در امر واسطه‌گری وجوه، رتبه‌بندی مشتریان اعتباری و پیش‌بینی احتمال عدم بازپرداخت تسهیلات، یکی از اساسی‌ترین و ضروری‌ترین اصول مدیریت ریسک در بانک‌ها و مؤسسات مالی است، این امر به بانک‌ها این امکان را می‌دهد که به صورت کارا در مورد تخصیص بهینه اعتبارات و تسهیلات اعطایی در کمترین زمان ممکن تصمیم‌گیری نمایند.
مقاله حاضر، حاصل یک کار پژوهشی مدل‌سازی سنجش ریسک اعتباری و اعتبارسنجی مشتریان در بانک سپه است که با استفاده از روش رگرسیونی لاجیت به صورت دو سطحی و سه سطحی و با توجه به نسبت‌های مالی شرکت‌های حقوقی انجام پذیرفته است. بدین منظور اطلاعات و داده‌های مالی یک نمونه تصادفی شامل 108 مشتری حقوقی که طی سال‌های 1387 و 1388 از بانک سپه تسهیلات دریافت نموده‌اند،‌ مورد بررسی قرار گرفته است. در پژوهش حاضر، ‌20 متغیر توضیح‌دهنده شامل 19متغیر کمی (مالی) و یک متغیر کیفی براساس اظهار نظر کارشناسان اعتباری شناسایی و مورد ارزیابی قرار گرفت.
از بین متغیرهای موجود، 5 متغیرکمی و یک متغیر کیفی با استفاده از تحلیل رگرسیونی لاجیت انتخاب شده‌اندکه اثر معنی‌داری بر احتمال نکول مشتریان حقوقی داشتند. در ادامه نیز مدل نهایی توسط این 6 متغیر برازش گردید. نتایج حاصل از پژوهش نشان‌ می‌دهد که در مدل دو سطحی در حدود 82 درصد مشتریان و در مدل سه سطحی 79 درصد مشتریان، به درستی دسته‌بندی شده‌اند. همچنین سطح زیرمنحنی ROC، قدرت تشخیص مدل را در مقایسه با تابع رتبه‌بندی کامل798/0 نشان می‌دهد.
شعله اصلي ، كلثوم متاجي نيمور ، مصطفي اختياري

سرمایه سازمانی به عنوان مزیت رقابتی سازمان 
 
عناصری که سرمایه سازمان یا سرمایه شرکت را تشکیل می دهند که به ترتیب فرهنگ ، ساختار و یادگیری سازمانی آن هستند ، می توانند یک منبع مزیت رقابتی باشند. این مقاله تلاشی است برای ارزیابی سرمایه سازمانی از دیدگاه مبتنی بر منبع . مقاله حاضر ، یک چارچوب مفهومی است که از بررسی گسترده در مورد ادبیات آن ، یک چارچوب ارزیابی برای سرمایه معنوی توسعه داده می شود. بوسیله این چارچوب ، سرمایه سازمانی می تواند به عنوان مجموعه ای از : داراییهای ارزشمند که به سختی تقلید ، جایگزین و منتقل می شوند ، با یک عمر مفید طولانی و بهره وری محتمل ، ترسیم شود. توسعه چنین چارچوب ارزیابی ، امکان بررسی بیشتر درباره اجزای دیگر سرمایه معنوی سازمان را فراهم نموده و پلی را بین ادبیات متمرکز بر دیدگاه مبتنی بر منبع و دارایی های نامشهود یا سرمایه معنوی ایجاد می نماید.
مترجم: صمد مطلبي اصل

جایگاه و نقش شرکت‌های دانش‌ بنیان در پیاده‌ سازی و توسعه بانکداری مجازی 
 
در دنیای کنونی، کشورهایی که بتوانند از طریق ساز وکارهایی ایده‌های نوین را عملیاتی کرده و فرهنگ نوآوری را تقویت نمایند، موفق‌تر می‌باشند. در این راستا شرکت‌های دانش‌بنیان که از مؤلفه‌های مهم در تحقق اقتصاد دانش ‌بنیان محسوب می‌شوند ، نقش به‌ سزایی در پر کردن فاصله میان ایده و صنعت و به عبارتی تجاری‌ سازی ایده‌های نوین ایفا می‌نمایند. صنعت بانکداری نیز برای دستیابی به فناوری‌ های برتر از جمله تحقق بانکداری مجازی نیازمند کسب دانش در خصوص این فناوری‌ها و انجام تحقیق و پژوهش در این زمینه می‌باشد. این مهم، در صورت همکاری و تعامل دوجانبه بانک‌ها و شرکت‌های یادشده محقق خواهد شد. بدیهی است استفاده از توان علمی و پتانسیل‌ شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای پیاده‌سازی بانکداری مجازی، مستلزم سرمایه‌گذاری و تأمین منابع مالی از سوی سیستم بانکی است. لازم به ذکر است سرمایه‌گذاری برای تجاری‌ سازی ایده‌ها و طرح ‌های این شرکت ‌ها دارای ریسک‌ های فراوانی بوده و در زمره سرمایه‌گذاری خطرپذیر (ونچر) قرار می‌گیرد. لیکن تجربیات شبکه بانکی در خصوص پیاده‌ سازی بانکداری مجازی باعث کاهش ریسک‌ های مترتب بر این‌‌گونه سرمایه‌گذاری ‌ها می‌شود. بر این اساس، مقاله حاضر ضمن معرفی اقتصاد دانش ‌بنیان، ضرورت ورود و الزامات مربوط به این حوزه، به تعریف شرکت ‌های دانش‌ بنیان، انواع و زمینه‌های فعالیت و بسترسازی و حمایت از آنها اشاره نموده و سپس به لزوم توجه به توسعه کسب ‌وکار، محصول و فناوری در بنگاه‌های اقتصادی و نیز شبکه بانکی پرداخته می‌شود. در ادامه رویکردها و اقدامات مرتبط با پیاده‌سازی و توسعه بانکداری مجازی، چالش‌های موجود و مهم‌ترین پیش‌نیازها و الزامات برای تحقق آن ارائه شده و ضمن تشریح نحوه تعامل سیستم بانکی با این شرکت‌ها و تعریف سرمایه‌گذاری ونچر، پیشنهاداتی درخصوص نحوه تعامل مؤثر شبکه بانکی با شرکت‌ های دانش ‌بنیان در راستای پیاده ‌سازی بانکداری مجازی مطرح شده است.
سيد كامل تقوي‌ نژاد

شناسایی دوره های عمر سازمان به روش منحنی عمر ادیزس 
 
هر سازمان مانند تمام موجودات زنده، مراحل تولد، رشد و پیری را طی نموده و در هر مرحله از عمر خود دارای الگوهای رفتاری خاص به منظور غلبه بر مسائل آن دوره و یا مشکلات مربوط به انتقال از دوره ای به دوره دیگر هستند.
هدف از این تحقیق شناسایی و بررسی موضوعات سیستم های باز و بسته، درجه پیری و جوانی سازمان و تعیین موقعیت سازمان بر روی منحنی دوره عمر می باشد. اگر محل قرار گیری سازمان بر روی منحنی دوره عمر بدرستی تشخیص داده شود، متناسب با شرایط فعلی و وضعیتی که به واسطه حرکت سازمان بر روی منحنی دوره عمر قابل پیش بینی است، می توان استراتژی های مناسب برای رسیدن به اهداف سازمان تدوین نمود. بنابراین دقت در شناسایی محل قرارگیری سازمان بر روی منحنی دوره عمر آن، می تواند اعتبار و قابلیت اجرای برنامه های سازمان را تقویت کند.
وحید آذرشب

بنگاه داری بانک ها؛ "چرایی ورود و برنامه ریزی برای خروج" 
 
بانک ها به عنوان واسطه گران مالی نقش مهمی را در فرایند سرمایه گذاری از طریق گردآوری منابع مالی و تخصیص بهینه آن به بخش های مختلف اقتصادی ایفا می نمایند. نگاهی به وضعیت فعلی بانکداری در کشور مؤید آن است که بانک ها علاوه بر ایفای این نقش، بنا به دلایل متعددی نسبت به سرمایه گذاری مستقیم در عرصه فعالیت های مختلف اقتصادی و ورود به حیطه بنگاه داری اقدام نموده اند که البته خاستگاه و دلایل گسترش این پدیده در بانک های دولتی و غیر دولتی، متفاوت از یکدیگر می باشد.
در شرایطی که در بانک های غیر دولتی به دلیل لزوم پاسخگویی به تمامی ذینفعان و فعالیت به عنوان یک بنگاه اقتصادی، حداکثرسازی سود سهامداران به عنوان یکی از اولویت ها مطرح بوده و در همین راستا نیز فعالیت می نمایند، لیکن موضوع سودآوری در بانک های دولتی برای تنها سهامدار آن (دولت) مورد توجه جدی نبوده است و اولویت هایی نظیر همگامی با سیاست های اقتصادی دولت محترم در راستای کمک به رشد اقتصادی، افزایش اشتغالزایی و توسعه مناطق محروم مورد تأکید می باشد. لذا تفاوت در رسالت بانک های دولتی و غیر دولتی، انگیزه های ورود به حیطه بنگاه داری در میان این بانک ها را از یکدیگر متمایز نموده است که این امر راهکارهای متناسب با هر یک را برای خروج از حیطه بنگاهداری طلب می نماید.
بدیهی است ورود بانک ها به بنگاهداری بجای پرداختن به وظایف اصلی خود یعنی تأمین مالی سرمایه گذاری می تواند در بلند مدت آسیب هایی را به اقتصاد کشور تحمیل نموده و فضای لازم برای رشد و توسعه بنگاه های اقتصادی خصوصی را نیز مورد تهدید قرار دهد. لذا در این مقاله عوامل مهم و چرایی ورود بانک ها به بنگاهداری به تفکیک بانکهای غیردولتی و دولتی و همچنین تبعات ناشی از آن بر اقتصاد کشور و لزوم برنامه ریزی برای خروج بانکها از حیطه بنگاهداری، تبیین و مورد بررسی قرار می گیرد
سید کامل تقوی نژاد

آشنائی با داده‌کاوی و کاربردهای آن 
 
امروزه با حجم عظیمی از داده ها روبرو هستیم. برای استفاده از آنها به ابزارهای کشف دانش نیاز داریم. داده کاوی به عنوان یک توانایی پیشرفته در تحلیل داده و کشف دانش مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع هـــــدف از داده کاوی ایجاد مدل هایی برای تصمیم گیری است. این مدلها رفتارهای آینده را براساس تحلیلهای گذشته پیش بینی می کنند. به کاربردن داده کاوی به عنوان اهرمی برای آماده سازی داده ها و تکمیل قابلیتهای انباره داده (DATA WAREHOUSE) ، بهترین موقعیت را برای به دست آوردن برتریهای رقابتی ایجاد می کند.در حال حاضر، داده کاوی مهمترین فناوری جهت بهره برداری موثر از داده های حجیم است و اهمیت آن رو به فزونی است . به طوریکه تخمین زده شده است که مقدار داده ها در جهان هر 20ماه به حدود دو برابر می رسد.
کریم آقاجانی

بررسی رابطه بین عوامل اثرگذار درون سازمانی و پیاده سازی سیستم مدیریت ارتباط با مشتری 
 
در سال های اخیر با پیشرفت های حاصله در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات و نیز تحولات انجام گرفته در بازار، رقابت بر سر کسب مشتری تشدید شده و شاهد طلوع مفهوم مدیریت ارتباط با مشتری(CRM) به عنوان یک رویکرد مهم در کسب و کار بوده ایم. این تحقیق برای تعیین عواملی که بتواند با در نظر گرفتن تمامی جوانب و عوامل مؤثر، در موفقیت مدیریت ارتباط با مشتری در بانک سپه استان آذربایجان غربی کارگشا باشد، صورت پذیرفت. در این راستا عوامل مؤثر بر توفیق CRM با مطالعه ادبیات تحقیق شناسایی و سؤالات پرسش نامه تدوین گردید. در مجموع 160 پرسش نامه در شعب بانک سپه استان توزیع شد. جهت آزمون فرضیات از تحلیل رگرسیون و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد طبق نتایج تحقیق تمامی فرضیه ها مورد تأیید قرار گرفتند و تحلیل داده ها نشان داد که کلیه عوامل شناسایی شده فوق الذکر در اجرا و پیاده سازی موفق مدیریت ارتباط با مشتری دارای اهمیت می باشد.
مریم رضائی نیک

بانکداری بدون ربا، الزامات و ویژگی‌ها 
 
بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، تغییر ماهیت فعالیت‌های بانکی و اجرای بانکداری اسلامی به‌عنوان یک ضرورت مورد تأکید قرار گرفت. ایران در سال 1362 شمسی اولین کشوری بود که بانکداری بدون ربا را در تمامی بخش‌های بانکی به‌کار گرفت و در آن مقطع مقرر شد قوانین آن پس از سپری شدن پنج سال مجدداً مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد. لیکن تاکنون و با وجود سپری شدن بیش از سه دهه از زمان تصویب، قانون یادشده تغییر خاصی نداشته است. برغم این¬که هدف از این قانون استقرار نظام پولی و اعتباری بر مبنای عدالت و از طریق تنظیم گردش صحیح پول و اعتبار به‌ویژه حفظ ارزش پول و ایجاد تعادل در موازنه پرداخت‌ها و تسهیل مبادلات بازرگانی و ارائه خدمات قانونی توسط بانک‌هاست لیکن تحقق این مهم تابه حال به طور کامل میسر نگردیده و نیاز به بازبینی و آسیب شناسی اساسی دارد. بنابراین بررسی تجربه سایر کشورها و همچنین آسیب‌شناسی و تعیین چالش‌های حاکم بر نظام بانکی کشور امری ضروری است تا بتوان از کلیه توان تجربی و علمی داخل و خارج از کشور در راستای رشد و اعتلای هر چه بیشتر صنعت بانکداری و تحقق کامل بانکداری اسلامی استفاده کرد.
در اینجا تلاش شده ضمن بیان ویژگی‌های‌ بانکداری اسلامی، به تجربیات آن در خصوص تجهیز و تخصیص منابع در کشورهای منتخب مالزی، عربستان و پاکستان و تجربیات بانکداری بدون ربا در ایران، اشاره شود و در ادامه چالش‌های موجود در بانکداری بدون ربای ایران به¬ طور کا مل تشریح، ارزیابی و آسیب‌شناسی شده و در پایان به منظور رفع آنها راهکارهایی عملی پیشنهاد شده است.
سیدکامل تقوی نژاد

بررسی عوامل موثر بر سطح آمادگی بانک سپه برای استقرار مدیریت ارتباط با مشتری CRM 
 
CRM (مدیریت ارتباط با مشتری) یک استراتژی کاری با این رویکرد است که با مشتریان متناسب با شرایط و الگوهای رفتاری آنها ارتباطی پایدار و بلندمدت که برای هر دو طرف ایجاد ارزش افزوده کند، برقرار شود. در حقیقت CRMکلیه فرایند‌ها و فناوری‌هایی است که سازمان‌ برای شناسایی، ترغیب، گسترش، حفظ و خدمت به مشتری به کار می‌گیرد. CRM مدیران را قادر خواهد ساخت تا از دانش مشتری برای بالا بردن فروش، ارائه خدمات و توسعه آن استفاده کنند و سودآوری را افزایش دهند.‌‌‌
هدف از پژوهش حاضر، بررسی عوامل مؤثر بر سطح آمادگی بانک سپه برای استقرارCRM با استفاده از مدل اوکر و مودامبی می باشد.
این تحقیق از لحاظ هدف، از نوع "تحقیقات کاربردی" و از نظر نحوه گردآوری داده‌ها "توصیفی- پیمایشی" و از ابزار پرسشنامه استفاده شده است . جامعه آماری تحقیق مورد مطالعه مشتمل بر مدیران عالی، میانی و عملیاتی و همچنین تعدادی از کارشناسان واحدهای ستادی در تهران بوده و ازروش نمونه‌گیری ساده تصادفی استفاده شده است.
بر اساس نتایج پژوهش تمام فرضیه‌های تحقیق تایید شدند.
افسانه نظري

ماهیت حقوقی سپرده های بانکی 
 
سپرده گذاری در بانک، پیوستن به قراردادی الحاقی و جمعی، مانند خرید سهام یا پذیره نویسی در شرکت ها است، شرکتی که به حکم قانون و بر مبنای نظم خاص به وجود آمده و بانک مدیر و امین آن قرار گرفته است. هر سپرده گذار با رضای خویش به این شرکت ملحق می شود و تابع آن نظم قرار می گیرد . اداره این شخصیت با سرمایه گذاران نیست. در واقع قرارداد میان بانک و سپرده گذاران در زمره قراردادهای عمومی است و نباید آن را با مضاربه یا وکالت یا ودیعه قیاس کرد. وصف عمومی بودن قرارداد،اختیار گسترده ای را که بانک ها در انتخاب نوع سرمایه گذاری و تعیین سود سالانه دارند، به خوبی توجیه می کند، زیرا در قرارداد تابع حقوق عمومی، همیشه نوعی اقتدار و حاکمیت، تساوی موسوم و آرمانی دو طرف قرارداد را برهم می زند و سلطه طرفی را که حافظ منافع عمومی است تامین می کند. این سلطه که پرتویی از اقتدار دولت است.
ناصر کاتوزیان

اقتصاد مقاومتی 
 
طی چند سال اخیر فشارهای ناشی از تحریم های اقتصادی بین المللی، اقتصاد کشور را در شرایط خاص قرار داده است.هدف اصلی قدرت های بزرگ و استکباری از وضع این تحریم ها،تحت تاثیر قرار دادن محیط اقتصادی کشور و متعاقب آن تحمیل خواسته های نامشروع و اخذ امتیازات متعدد سیاسی و اقتصادی در عرصه مناسبات بین المللی است. بینش عمیق و درک صحیح از این تهاجم و تخاصم اقتصادی سبب شده تا تأکیدات مقام معظم رهبری طی سال‌های اخیر بر حوزه اقتصاد متمرکز شده و معظم له در این راستا اتخاذ راهبرد" اقتصاد مقاومتی" را به عنوان سیاستی مؤثر و کارآمد برای خنثی کردن سیاست‌های خصمانه نظام سلطه و بی‌اثرکردن تحریم‌های یک جانبه بر علیه اقتصاد کشور مطرح فرمایند.

مفاهیم، مصادیق و موارد مشکوک به پول‌شویی در سیستم بانکی 
 
با عنایت به تجربیات بین‌المللی در زمینه برنامه‌های مبارزه با پول‌شویی، کلیه بانک‌های خصوصی، دولتی و مؤسسات اعتباری، به منظور مبارزه با پو ل‌شویی ملزم به گزارش موارد مشکوک هستند که مورد توافق عمومی سازما ن‌های بین‌المللی فعال در زمینه مبارزه با پول‌شویی و کلیه کشورهایی است که دارای قانون مربوط بوده و برنامه‌های مبارزه با پول‌شویی را فعالانه دنبال می‌کنند.
اداره‌کل مبارزه با پول‌شویی

ریسک‌های ناشی از عملیات پول‌شویان برای بانک‌ها و مؤسسات مالی 
 
ریسک پول‌شویی به مخاطرات و زیان‌های احتمالی به یک بانک اطلاق می‌شود که در اثر انجام عملیات پول‌شویی توسط شعب و یا کارکنان آنها، بصورت آگاهانه یا غیر آگاهانه و یا زیان‌های ناشی از عدم رعایت قوانین و مقررات مربوط به مبارزه با پول‌شویی توسط یک بانک و یا واحدی و یا پرسنلی از آن بانک محقق می‌گردد که در این مقاله به برخی از آنها اشاره می‌شود.
اداره كل مبارزه با پول شويي

الزامات احیای عقد مشارکت حقوقی راهبردی برای تحقق بانکداری PLS در نظام بانکداری بدون‌ربا 
 
چالش اصلی در اجرای عقد مشارکت‌مدنی ‌در نظام بانکداری بدون‌ربا در سال‌های اخیر به عنوان یک دغدغه شرعی درآمده و مانع اساسی در تحقق اهداف راهبردی نظام بانکی در رشد و توسعه اقتصادی کشور بوده است. این در حالی است که عقد مشارکت‌ حقوقی هیچکدام از مشکلات مشارکت‌مدنی را نداشته و تنها با ایجاد محدودیت از طرف نهاد نظارتی، بانک‌ها از مزایای این عقد محروم شده‌اند. هدف اصلی این پژوهش، ارایه مدلی برای نظام بانکی با محوریت بهره‌گیری از عقد مشارکت حقوقی با ویژگی کلیدی تحقق سود و زیان واقعی است تا از این مسیر اهداف راهبردی نظام بانکی که همانا همراهی نظام بانکی با اقتصاد واقعی و شتاب بخشیدن به رشد و پیشرفت اقتصادی است، تحقق یابد. فرضیه‌های تحقیق عبارت است از: الف- احیای عقد مشارکت حقوقی در نظام بانکی ضروری است. ب- با بهره‌گیری از عقد مشارکت حقوقی، مدل بانکداری PLS قابل ارایه است. روش تحقیق برای آزمون فرضیه، توصیفی- تحلیلی می‌باشد که در آن از مطالعه موردی عملکرد بانک سپه در عقد مشارکت حقوقی و مطالعه اسنادی منابع معتبر و مستندات قانونی مراجع ذیربط استفاده شده‌است. بررسی عملکرد مشارکت حقوقی در بانک سپه حکایت از سود واقعی سالانه 30 درصد، ایجاد زیرساخت‌های اساسی در صنایع فولاد، سیمان، ‌لاستیک، راه و ساختمان و... دارد. مزایای بهره‌گیری از عقد مشارکت حقوقی برای سپرده‌گذاران، ‌موسسات اعتباری و از همه مهمتر تحقق اهداف راهبردی اقتصاد ملی، احیای این عقد را در نظام بانکی اجتناب‌ناپذیر کرده است. در این مقاله مدل‌های کاربردی برای اجرایی شدن مشارکت حقوقی ارایه شده است.
محمدنقی نظرپور؛ اکبر کشاورزیان پیوستی
  -- [آرشيو]