چهارشنبه 1 مرداد 1393
جستجو:  

دسترسي به خدمات ويژه الكترونيكي

پرداخت قبوض آبونمان از طریق تمامی کارتهای عضو شبکه شتاب

خرید شارژ ایرانسل از طریق تمامی کارت بانکهای عضو شتاب

سامانه ثبت و پیگیری مغایرتهای کارتی شبکه شتاب

تلفنبانک حساب های متمرکز

آگاهی از مبلغ یارانه واریزی به حساب مشتریان در بانک سپه

خرید شارژ همراه اول از طریق تمامی کارت بانکهای عضو شتاب

دریافت نسخه 2.0 نرم افزار عمومی همراه بانک سپه

سامانه پرداخت اینترنتی عوارض خودرو - شهرداری تهران 

 دریافت شماره حساب بانکی ایران (IBAN) تمامی حسابهای مربوط به شبکه بانکی کشور

 سامانه فروش و رزرواسیون مراکز گردشگری

راهنمای مشتریان برای استفاده از خدمات بانکی

سامانه استعلام لحظه ای قبض های درآمدی - شهرداری تهران 

 
بانکداری الکترونیک
چاپ
 
     تعاریف عبارات مرتبط با خدمات نوین

با گسترش فزاینده خدمات بانکداری الکترونیکی، واژه ها و عبارات جدیدی در ادبیات بانکی جامعه مطرح شده و مورد استفاده قرار می گیرند که تعدادی از آنها در ادامه تعریف می گردند. مهمترین مزایای استفاده از بانکداری الکترونیکی برای مشتریان گرامی عبارتند از: استفاده شبانه روزی از یک کانال ارتباطی سریع و غیرحضوری، افزایش امنیت، صرفه جویی در زمان و سایر هزینه ها، دسترسی آسان و سریع به حساب و انجام تراکنشهای مالی در هر مکان.


     شتاب: شبکه تبادل اطلاعات بین بانکی در بانک مرکزی ج.ا.ا. است.


     درگاه: کلیه مکان ها، دستگاه ها و ابزارهای ارتباطی بین بانک و مشتری جهت انجام امور بانکی. در حال حاضر درگاه های موجود عبارتند از: شعبه، دستگاه عابربانک (ATM)، پایانه شعب (Pin Pad)، پایانه فروش (POS) فروشگاهی، اینترنت، تلفن ثابت، تلفن همراه و کیوسک.


     بانک پذیرنده: بانکی که مشتری جهت انجام امور بانکی خود به یکی از درگاه های آن بانک مراجعه می نماید.


     شماره کارت: شماره ایست 16رقمی که بر اساس فرمت استاندارد بانک مرکزی ج.ا.ا. به هر کارت مشتری اختصاص می یابد. در بانک سپه شماره کارت هایی که قبل از اردیبهشت ماه 1389 صادر یا تمدید گردیده اند 19رقمی بوده و روی رسید دستگاه عابربانک سپه قابل رؤیت است و کارت های صادره پس از این تاریخ دارای شماره کارت 16رقمی هستند که روی کارت حک می شوند.
انجام عملیات انتقال الکترونیک وجه در شبکه شتاب صرفاً از طریق شماره کارت امکان پذیر است. لذا درج شماره کارت (16 یا 19) رقمی الزامی است. لذا چنانچه درخواست استفاده از درگاه های غیرحضوری برخی بانکهایی را دارید که درگاه های آنان شماره کارت 19 رقمی را نمی پذیرند، می توانید با مراجعه به شعب بانک سپه، کارت خود را تمدید نمایید.
 
 
     تراکنش شتابی: عملیات مالی است که روی حسابهای کارت از درگاه های بین دو بانک مختلف انجام می شود. مثلاً انتقال وجوه از حساب کارت در درگاه ATM یک بانک به حساب کارت بانک دیگر و یا عملیاتی که کارت و درگاه مورد استفاده در آن از دو بانک مختلف باشند (کارت عابربانک سپه در خودپرداز سایر بانکها و برعکس).
 
 
     شماره حساب: هر حساب با یک شماره شناخته می شود که در حسابهای متمرکز پس از افتتاح حساب توسط سیستم تخصیص می یابد. دسترسی به یک حساب و انجام عملیات مالی روی آن می تواند از طرق مختلف (کارت، دفترچه، اینترنت، تلفن و…) صورت پذیرد.
 
  
     دستگاه رمز‌ساز (One Time Password (OTP) Token): به دستگاه تولید رمز یکبار مصرف اطلاق می‌شود که به منظور بالا بردن ضریب امنیت معاملات مالی (خرید، انتقال وجه، پرداخت قبض و...) مشتریان در درگاه‌های غیر‌حضوری بانک شامل بانکداری اینترنتی، همراه بانک و تلفن‌بانک مورد استفاده قرار می‌گیرد.


     کد اعتبارسنجی کارت CVV2) Card Verify Value): شمارهای سه یا چهار رقمی است که برای سنجش صحت کارت در برخی عملیات روی درگاه های غیرحضوری همچون خرید اینترنتی یا ثبت نام دانشگاه ها به کار می رود و از این پس در سطح زیرین کارت های جدید بانک سپه حک می گردد. دارندگان کارت های فعلی می توانند از طریق ATM نسبت به دریافت کد مزبور اقدام نمایند.
 
 
     شهاب: شبکه هدایت الکترونیکی بین بانکی (شهاب) شبکه ای است که با استفاده از این شبکه کاهش قابل توجهی در هزینه های مخابراتی پذیرندگان و سرعت قابل توجهی در تراکنشهای دارندگان کارتهای بانکی ایجاد می گردد.
 
 
     ساتنا: سامانه تسویه ناخالص آنی (ساتنا) سامانه ای است که به مشتریان بانک این امکان را می دهد که با مراجعه به شعب بانک خود هر حواله ای را به هر حسابی در هر بانکی به صورت آنی انجام دهند. ساتنا جایگزین مناسبی برای چکهای رمزدار بین بانکی است که به جای ابزارهای کاغذی، از ارتباطات الکترونیک بین بانکی استفاده می کند. دستور پرداخت از طریق ساتنا با هر مبلغی در این سامانه پذیرش و پردازش می گردد. در حال حاضر خدمات ساتنا کارمزد ندارد. ساتنا در ساعات اداری بانک انجام می پذیرد.
 

     پایا: اتاق پایاپای الکترونیکی (پایا) زیر ساخت اصلی مبادلات پولی بین بانکی حسابی انبوه به شمار آمده و ستون فقرات حواله ها و انتقال وجه بین بانکی را در کشور تشکیل می دهد. قابلیتهای پایا در شبکه بانکی شامل: پرداخت الکترونیکی اقساط تسهیلات، پرداخت حقوق و مستمری، پرداخت سود سهام و اوراق بهادار و... می باشد. این سامانه قادر است به صورت شبانه روزی و در تمامی روزها از بانک ها دستور پرداخت دریافت نماید و در سیکل های زمانی تعریف شده در هر روز به حساب مشتریان بانک ها واریز نماید. در حال حاضر خدمات پایا کارمزد ندارد.
توجه: سامانه های حواله های الکترونیکی کشور «ساتنا» و «پایا» براساس شماره حساب بانکی ایران (شبا) فعالیت می نمایند.
 
 
     تابا: سامانه تسویه اوراق بهادار الکترونیکی (تابا) به عنوان زیر ساخت انتشار و تسویه انواع اوراق بهادار الکترونیکی به عنوان یکی از ارکان طرح نظام جامع پرداخت راه اندازی خواهد شد. با آغاز فعالیت تابا انتشار و مبادله تمامی اوراق مشارکت دولتی و بانک مرکزی و گواهی های سپرده منحصراً به صورت الکترونیکی صورت پذیرفته و انتشار اوراق مشارکت به صورت کاغذی متوقف خواهد شد. مزایای سامانه تابا عبارتند از: افزایش کارایی بازار معاملات اوراق بهادار، ایجاد نقدینگی برای تسویه تراکنش ها در ساتنا، کاهش هزینه و ریسک ناشی از حمل اوراق بهادار کاغذی، صرفه جویی در هزینه ها، کاهش حضور فیزیکی، ارائه سرویس بهتر به مشتریان.
 
 
     سرویس پایه: به اصلی­ترین عملیات بانکی بر روی حساب شامل واریز، برداشت و اصلاحیه آنها گفته می شود.
 
 
     سرویس ارزش افزوده: سرویس­هایی که ارزش بیشتری به خدمات پایه­ای بانک می­بخشد. مانند ورود به همراه بانک، پرداخت اینترنتی اقساط و... .
 

    
تراکنش ناموفق: تراکنشی که از طریق یکی از درگاه­های بانکی (ATM، POS، اینترنت و...) انجام شده باشد و وجه مورد نظر از حساب مشتری کسر شده باشد ولی خدمت مورد نظر دریافت نشده باشد.


    
اصلاحیه: عملیاتی که جهت تصحیح تراکنش ناموفق بانکی انجام می شود. مانند برگرداندن وجه به حساب مشتری در هنگام خرید ناموفق از دستگاه پایانه فروش (POS).