شنبه 27 آبان 1396

گشایش اعتبار اسنادی داخلی - ریالی
چاپ
 
     گشایش اعتبار اسنادی داخلی - ریالی

تعهد قطعی و برگشت ناپذیری که بانک گشایش کننده بنابر درخواست متقاضی (خریدار) می پذیرد تا در صورت ارائه اسناد مطابق توسط ذی نفع اعتبار (فروشنده)، نسبت به پرداخت یا پذیرش پرداخت وجه اسناد در موعد پرداخت اقدام نماید.
گشایش اعتبار اسنادی داخلی ریالی در بخش های تولیدی (صنعتی و معدنی، کشاورزی)، خدماتی و بازرگانی کاربرد دارد.

شرایط و ضوابط :
1- داشتن صلاحیت فنی، اهلیت، حسن شهرت، سابقه کار و مراودات بانکی.
2- اعتبار اسنادی داخلی - ریالی به صورت دیداری و مدت‌دار قابل گشایش می‌باشد. گشایش اعتبار اسنادی مدت دار با موعد پرداخت حداکثر 360 روز از تاریخ ارائه اسناد امکانپذیر می باشد.
3- پیش دریافت: اخذ پیش دریافت تا هنگام گشایش اعتبارات اسنادی داخلی، متناسب با توان و ظرفیت اعتباری متقاضی (خریدار/ کارفرما) به شرح ذیل انجام می پذیرد:
     1-3. در اعتبارات اسنادی داخلی( دیداری) حداقل 10 درصد تا هنگام گشایش اعتبار.
     2-3. در اعتبارات اسنادی داخلی مدت دار حداقل 15 درصد تا هنگام گشایش اعتبار و حداقل 15 درصد تا زمان معامله اسناد.
     3-3. حداقل پیش دریافت جهت گشایش اعتبار اسنادی داخلی برای بخش دولتی که از بودجه عمومی استفاده می نمایند 100% تعیین و در مورد شرکت های دولتی که به تأیید معاونت راهبردی ریاست جمهوری و یا ذیحساب دستگاه ذیربط از بودجه عمومی استفاده نمی نمایند تابع بند 1-3 خواهد بود.
4- سررسید اعتبار اسنادی داخلی - ریالی برای خرید کالا حداکثر 6 ماه و برای سایر موارد حداکثر 18 ماه می باشد.
5- سررسید اعتبار اسنادی داخلی - ریالی با تصویب ارکان اعتباری بانک به مدت 6 ماه قابل تمدید می باشد.

مدارک مورد نیاز :
1- مدارک احراز هویت (شخصیت‌های حقوقی و حقیقی واجد شرایط) و مجوز فعالیت شغلی.
2- پیش‌فاکتور سررسیددار که بایستی حاوی اطلاعات کامل از جمله آدرس دقیق پستی خریدار و فروشنده، شرح کامل و مشخصات کالا مبدا، مقصد، چگونگی حمل، ارزش کالا، کرایه حمل و شرط تحویل بوده (و قرارداد خدمت منعقده فی مابین متقاضی اعتبار اسنادی و ذینفع برای اعتبارات اسنادی داخلی- ریالی خدماتی) و موافقت با روش «‌پرداخت از طریق گشایش اعتبار اسنادی داخلی ریالی غیرقابل برگشت»  ذکر گردیده است.
3- بیمه‌نامه صادره توسط یکی از شرکتهای معتبر داخلی، بنا به درخواست خریدار برای بیمه کالا در مسیر حمل از انبار تولیدکننده و یا بازرگانی فروشنده تا مقصد و انبار خریدار.
4-  سایر مدارک مورد نیاز که بر اساس  نظر مرجع تصویب کننده تسهیلات ضروری می‌باشد.
5- حداقل مدارک مورد نیاز جهت معامله اسناد:
     - سیاهه تجاری / صورت وضعیت انجام خدمات
     - سیاهه بایستی حاوی مهر و امضای فروشنده بوده، مشخصات فروشنده و خریدار را در برداشته و مطابق پیش فاکتور و شرایط اعتبار باشد.
     - صورت وضعیت انجام خدمات می بایست توسط ذینفع صادر و توسط کارفرما (متقاضی) تأیید شود.
     - سند حمل (حسب مورد: بارنامه، راه نامه، صورت مجلس تحویل کالا، حواله انبار فروشنده، یا قبض انبار)
     - گواهی بازرسی کالا
     - بیمه نامه / گواهی بیمه حمل کالا
     - سایر مدارک مورد نیاز درصورت درخواست متقاضی
 
سایر موارد :
استعلام اینترنتی ضمانتنامه ها و برگه های اعتبارات اسنادی داخلی صادره از سوی بانک سپه با مراجعه به وب سایت بانکداری اینترنتی به نشانی www.EBankSepah.ir قابل مشاهده می باشد.