دوشنبه 31 شهریور 1393
جستجو:  

پاسخ سؤالات متداول در مورد عابربانک و جاری طلایی
چاپ
 کاربر محترم؛
 با تشکر از همکاری اداره کل تشکیلات و روشها بانک سپه در پاسخ به پرسشهای کاربران، متن کامل پاسخهای ارسالی در ذیل قابل دسترسی است:


 - چگونه می توان با امور مشتریان اداره بانکداری الکترونیک تماس گرفت؟
مشتریان گرامی می توانند با شماره تلفن های 35912373 و 35912444 - 021 مربوط به بخش امور مشتریان اداره بانکداری الکترونیک تماس حاصل فرمایند.
 
 - چگونه می‌توان بدون رفتن به بانک از موجودی حساب جاری طلایی با خبر شد؟
دارندگان حساب جاری طلایی می توانند با در دست داشتن مدارک شناسایی معتبر به یکی از شعب بانک سپه مراجعه نموده و رمز اول خدمات غیرحضوری را اخذ نمایند. با استفاده از رمز اول یادشده مشتریان می توانند به هریک از سامانه های بانکداری اینترنتی (Internet Bank)، همراه بانک (Mobile Bank) و تلفنبانک سپه مراجعه نموده و از موجودی حساب جاری طلایی خود مطلع شوند.

 - درصورت داشتن حساب عابربانک برای دریافت رمز از شعبه (به منظور مشاهده صورتحساب از طریق اینترنت) آیا باید به شهری که در آن افتتاح حساب شده مراجعه کرد؟
مراجعه به شعبه افتتاح کننده لزومی ندارد. دارندگان حساب های عابربانک می توانند با در دست داشتن مدارک شناسایی معتبر در یکی از شعب بانک سپه مراجعه نموده و رمز اول خدمات غیرحضوری خود را دریافت نمایند.

 - آیا می توان با استفاده از حساب عابربانک، وجه چک مربوط به شعب شهرستان را وصول کرد؟
دارندگان حساب‌های عابربانک می توانند به یکی از شعب بانک سپه مراجعه نموده و از طریق سامانه واریز و برداشت بهنگام (On line) چک های داخلی عهده شهرستان را وصول و به حساب عابربانک خود واریز نمایند.

 - تاریخ انقضای کارت عابر بانک اینجانب در روی کارت 1/86 قید شده آیا با انقضای کارت فقط می توان از طریق شعب، وجه دریافت نمود؟ آیا یک فرد می تواند دارای دو یا چند حساب عابر بانک باشد تا وجه را بین حساب‌ها منتقل کند ؟
بله؛ درصورت انقضای کارت، دارنده حساب می تواند از طریق یکی از شعب بانک به تعداد یک مرتبه در ماه وجه دریافت نموده و همان زمان نیز درخواست تمدید کارت جدید نماید. ضمن این که منعی برای داشتن دو یا چند حساب عابربانک وجود ندارد و فرد می تواند، انتقال وجه به سایر حساب های عابربانک خود داشته باشد.

 - چگونه می توانم عملیات انتقال وجه را از حساب جاری طلائی به حساب عابر بانک و بالعکس انجام دهم؟
در حال حاضر انتقال وجه از حساب جاری طلایی به حساب عابر بانک و بالعکس از طریق سامانه های بانکداری اینترنتی، همراه بانک و دستگاه‌های عابربانک سپه امکان پذیر می باشد.

 - آیا از طریق دستگاه عابر بانک سپه می توان قبض تلفن همراه را پرداخت کرد؟
بله؛ با مراجعه به دستگاه های عابربانک سپه می توان قبض تلفن همراه را پرداخت نمود.

 - آیا می توان از طریق تلفنبانک سپه در منزل، صورتحساب جاری طلایی و عابربانک را دریافت نمود؟
بله؛ در صورتی که شما دارای دستگاه نمابر (فاکس) بوده و رمز اول خدمات غیرحضوری مربوط به حساب خود را از شعبه دریافت کرده باشید می توانید از طریق تلفنبانک سپه به شماره تماس 64058- 021 صورتحساب خود را دریافت نمائید.

 - درصورتیکه مشتری یک سال از کارت عابربانک خود استفاده ننماید آیا این حساب هنوز فعال است؟
بله؛ حساب فعال می باشد و می توانید از خدمات مربوط به کارت‌های عابربانک سپه استفاده نمائید.

 - مشتریان چگونه می توانند از شاخص شعبه ای که در آن افتتاح حساب عابربانک نموده اند مطلع شوند؟
چهار رقم اول شماره حساب متصل به کارت عابربانک شما، شاخص شعبه ای است که در آن افتتاح حساب نموده اید . برای آگاهی از شماره حساب متصل به کارت عابربانک خود می توانید به یکی از شعب بانک سپه مراجعه نموده و از شماره مذکور مطلع شوید. همچنین می توانید با مراجعه به سامانه بانکداری اینترنتی سپه به نشانی www.ebanksepah.ir از شماره یادشده آگاهی یابید.

 - چگونه می توان از موجودی حساب عابر بانک و جاری طلایی مطلع شد؟
دارندگان حساب های عابربانک و جاری طلایی علاوه بر مراجعه به دستگاه‌های عابربانک (ATM) و پایانه های فروش (POS) می‌توانند با مراجعه به سامانه های غیر حضوری زیر از موجودی حساب خود آگاه شوند:
   1- از طریق سامانه بانکداری اینترنتی سپه: دارندگان حساب های عابر بانک و جاری طلایی برای مشاهده موجودی حساب خود از طریق اینترنت، بایستی با در دست داشتن مدارک شناسایی معتبر به یکی از شعب بانک سپه مراجعه نموده و رمز اول خدمات غیرحضوری خود را دریافت نمایند و سپس با وارد شدن به سامانه بانکداری اینترنتی بانک سپه به نشانی www.ebanksepah.ir از موجودی و صورتحساب خود به صورت بر خط (Online) مطلع شوند.
   2- از طریق سامانه همراه بانک سپه: کلیه دارندگان حساب های عابربانک و جاری طلائی که دارای تلفن همراه هستند، می توانند با نصب نرم افزار مربوطه از سایت mobile.ebanksepah.ir و با استفاده از رمز اول خدمات غیر حضوری از خدمات همراه بانک سپه از جمله مشاهده موجودی حساب خود بهره مند شوند.
   3- از طریق سامانه تلفنبانک سپه: دارندگان حساب‌های عابربانک و جاری طلایی با استفاده از رمز اول خدمات غیرحضوری می توانند از طریق تلفنبانک سپه از موجودی حساب خود مطلع شوند. شماره تماس تلفنبانک سپه 64058 - 021 می باشد.

 - شرایط افتتاح حساب جاری طلایی چیست؟
حساب جاری طلائی در ردیف حسابهای سپرده قرض الحسنه جاری است و دارندگان حساب عابربانک سپه درصورت دارا بودن شرایط لازم می توانند نسبت به افتتاح این حساب نزد شعب اقدام نموده و کلیه عملیات دریافت، پرداخت، انتقالی، بروات، حواله و غیره را در شعب متصل به شبکه جاری طلایی انجام دهند.
شرایط و مدارک مورد نیاز برای افتتاح را در صفحه «حساب قرض الحسنه جاری طلایی» در زیرمنور «خدمات ریالی» موجود می باشد.

 - آیا از طریق اینترنت می توان فرم‌های مربوط به افتتاح حساب جاری طلایی را دریافت کرد؟
در حال حاضر برای دریافت فرم های مربوط به افتتاح حساب جاری طلایی بایستی به یکی از شعب بانک سپه مراجعه کرد.

 - آیا حساب عابربانک جزء حسابهای پس انداز محسوب شده و در قرعه کشی شرکت داده می شود. لطفاً در مورد نحوه محاسبه سود آن توضیح دهید.
در بانک سپه دو نوع حساب عابربانک وجود دارد:
   1- حسابهای عابربانک کوتاه مدت که جزء حسابهای سپرده کوتاه مدت بوده و در قرعه‌کشی شرکت داده نمی شوند. سود حسابهای عابربانک کوتاه مدت به صورت روزشمار و نسبت به کمترین مانده هرروز آن ماه محاسبه و در ابتدای هر ماه بعد به حساب واریز می گردد.
   2- حسابهای عابربانک قرض الحسنه که جزء حسابهای پس انداز قرض‌الحسنه محسوب شده و در قرعه کشی این نوع حساب‌ها شرکت داده می شوند.

 - درمورد کیفیت کارت‌های عابربانک و نحوه نگهداری صحیح آنها توضیح دهید.
در حال حاضر بانک سپه دارای چندین میلیون فقره کارت عابربانک فعال می باشد که روزانه تعداد کمی از آنها و آن هم به دلایل مختلفی چون (خرابی، مفقودی، سرقتی، شکسته، انقضاء مدت و...) برای صدور مجدد به اداره کل بانکداری الکترونیک ارسال می گردد. لذا کارت‌های عابربانک از نظر کیفیت، دارای کارایی مطلوب می باشد. اما این کارت‌ها نیز همانند تمامی کارت‌های مغناطیسی نسبت به میدان های مغناطیسی حساس می باشند. بنابراین بایستی از نگهداری آن نزدیک تلفن همراه (موبایل)، کارت تلفن، عبور از گیت فرودگاه و باند و بلندگوهای وسایل الکترونیکی و... خودداری گردد.

 - آیا می توان با مراجعه به داخل شعب بانک سپه مجهز به دستگاه عابربانک (ATM) مبلغی بالاتر از سقف برداشت روزانه این دستگاه‌ها از حساب عابر بانک وجه نقد برداشت نمود؟
بله؛ با مراجعه به شعب بانک سپه مجهز به پایانه فروش (POS) می توان با استفاده از کارت عابربانک، مبلغی بالاتر از سقف برداشت روزانه دستگاه‌های عابربانک، از حساب مذکور وجه نقد برداشت نمود.

 - درصورت مفقودی کارت عابربانک چه اقدامی باید انجام داد؟
برای اعلام مفقودی کارت‌های عابربانک حالت‌های زیر متصّور است:
     1- در صورتی که هنگام مفقودی، رمز به همراه کارت عابربانک نبوده، مشتری بایستی با دردست داشتن کارت شناسایی معتبر (شناسنامه، گواهینامه رانندگی، گذرنامه و کارت ملی) ضمن مراجعه به هریک از شعب بانک سپه یا اداره کل بانکداری الکترونیک می تواند نسبت به اخذ کارت جدید اقدام نماید.
     2- در صورتی که هنگام مفقودی، رمز به همراه کارت عابربانک بوده، مشتری بایستی در اسرع وقت درساعات اداری با رعایت موارد فوق به نزدیکترین شعبه برای درخواست مسدود نمودن حساب و صدور مجدد کارت مراجعه نماید یا در ساعات غیر اداری ضمن تماس با دایره امور مشتریان اداره بانکداری الکترونیک از طریق شماره تلفن 35912444 (021) نسبت به انسداد حساب اقدام نموده ولیکن در اول وقت اداری روز بعد (روز کاری بعد) با در دست داشتن مدارک شناسایی معتبر، به یکی از شعب بانک سپه یا اداره کل بانکداری الکترونیک مراجعه نموده و درخواست صدور کارت جدید نماید. بدیهی است درصورت عدم مراجعه به شعبه یا اداره کل بانکداری الکترونیک در مدت تعیین شده، نسبت به رفع انسداد از حساب مورد نظر اقدام مقتضی بعمل خواهد آمد.
     3- اعلام و ثبت مفقودی کارت های عابر بانک سپه، از طریق سامانه‌های بانکداری اینترنتی و تلفنبانک سپه (64058) نیز امکان­پذیر می‌باشد و در صورت ثبت مفقودی در سامانه‌های مزبور، کارت غیرفعال شده و به منظور فعال سازی مجدد کارت، مشتری بایستی به همراه مدارک شناسایی معتبر به یکی از شعب بانک سپه مراجعه نماید.

 - درصورتی که مشتری، شماره رمز کارت عابربانک خود را فراموش کند چه اقدامی لازم است انجام دهد؟
در صورتی که هریک از دارندگان حساب عابربانک رمز کارت خود را فراموش نمایند، می توانند با در دست داشتن مدارک شناسایی معتبر به یکی از شعب بانک سپه مراجعه نموده و درخواست صدور رمز جدید نمایند. بدیهی است هنگام صدور رمز جدید کارت، کارمزد مربوطه از صاحب حساب اخذ خواهد شد.

 - آیا می توان از طریق دستگاه های عابربانک سپه از حساب جاری طلایی برداشت وجه نمود؟
درحال حاضر امکان برداشت از حساب جاری طلایی از طریق دستگاه های عابربانک سپه به میزان سقف مجاز برداشت روزانه از دستگاه های یاد شده مقدور می باشد.

 - آیا سپه پیام هزینه ای برای مشتریان دارد؟
در حال حاضر برای ارسال پیام در سامانه سپه پیام از مشتریان هزینه ای دریافت نمی گردد.

 - در مورد مزایای حساب جاری طلایی توضیح دهید.
ارائه خدمات به حساب جاری طلایی برخلاف سایر حساب‌های جاری، محدود به یک شعبه خاص (شعبه افتتاح کننده حساب) نبوده و مشتری (ذینفع چک) با در دست داشتن چک جاری طلایی و مراجعه به هریک از شعب بانک سپه می تواند نسبت به اخذ وجه چک مذکور اقدام نماید. همچنین دارندگان حساب جاری طلایی در صورت نیاز به دسته چک جدید می توانند درخواست اخذ دسته چک خود را به تمامی شعب بانک سپه ارائه نمایند.

 - نحوه واریز وجه به حساب عابربانک را توضیح دهید.
واریز وجه به حساب عابربانک از طریق تکمیل فیش نقدی در شعب میسر می باشد. همچنین از طریق سامانه های غیرحضوری شامل: بانکداری اینترنتی و همراه بانک سپه نیز می توان از سایر حسابها به حساب عابربانک مورد نظر انتقال وجه داد.

 - آیا افتتاح حساب جاری طلایی نیاز به معرف دارد؟
بله؛ به استناد مفاد بند 3-1 چگونگی افتتاح حساب سپرده قرض الحسنه جاری بخشنامه شماره یک صندوق داشتن حداقل یک نفرمعرف که دارای حساب قرض الحسنه جاری در بانک باشد الزامی است.

 - لطفاً در مورد شبکه شتاب و تعداد بانک‌هایی که مشتریان با استفاده از کارت عابربانک می توانند از خودپرداز آن بانک‌ها استفاده کنند توضیح دهید.
شتاب یا شبکه تبادل اطلاعات بین بانکی، سامانه ای است که توسط شرکت پیمانکار و تحت نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، تبادل اطلاعات تراکنش های بین بانکی را بین اعضای شبکه مذکور امکان پذیر نموده است. شایان ذکر است که برخی از خدمات قابل استفاده در این شبکه از طریق دستگاه های عابربانک، عبارتند از: دریافت وجه، دریافت موجودی حساب، انتقال وجه، پرداخت قبوض و... .

 - چه مدت زمان لازم است تا پس از واریز وجه به حساب عابربانک یا جاری طلایی ، موجودی حساب به نحو صحیح از طریق تلفنبانک اعلام شود؟
اطلاعات ارائه شده از طریق سامانه تلفنبانک سپه به شماره تماس 64058-021 به صورت آنی و بر خط (On line) می باشد.

 - اگر مشتری، هنگام انتقال وجه از حساب عابربانک به حساب عابر بانک دیگر شماره حساب را اشتباه وارد کند به کدام مرجع رسیدگی کننده باید مراجعه کند؟
در تمامی سامانه های بانک سپه که انتقال وجه در آن ها مجاز می باشد، مانند : دستگاه های عابربانک، بانکداری اینترنتی و همراه بانک، هنگام انتقال وجه و پس از ثبت شماره حساب، نام گیرنده وجه (ذینفع) به کاربر (مشتری) نمایش داده می شود و عملیات انتقال وجه پس از تأیید نهایی کاربر انجام می گردد، لذا در صورت ثبت اشتباه شماره حساب گیرنده وجه (ذینفع) و تأیید نهایی، مسئولیت آن بر عهده مشتری می باشد.