یکشنبه 2 آذر 1393
جستجو:  
اطلاع از مبلغ يارانه ها
در راستای اجرائی شدن طرح هدفمندسازی یارانه‌ها و واریز این مبالغ به حساب مشتریانی که بانک سپه را به عنوان بانک عامل خود انتخاب نموده‌اند، مراحل زیر در هنگام تخصیص وجوه به مشتریان این طرح اجرا خواهد شد:
- واریز مبلغ از سوی وزارت رفاه و تأمین اجتماعی به حساب تعیین شده توسط مشتری در وب سایت www.refahi.ir
- صدور مجوز از سوی دولت برای برداشت مبالغ از سوی مشتری
- ایجاد امکان برداشت وجه توسط مشتری پس از اعلام دولت (لازم به توضیح است این مبالغ تا زمان اعلام دولت توسط مشتری قابل برداشت نمی‌باشد)
- مشتریان گرامی جهت اطلاع از مبالغ مذکور می‌توانند از طریق اینترنت بانک، تلفن بانک و یا مراجعه به شعب اقدام نمایند.
- ورود به سامانه اطلاع از مبلغ یارانه ها، واریزی به حسابهای معرفی شده در بانک سپه:
 
 
شماره تلفن 64099-021 بانک سپه، برای اعلام مبلغ یارانه واریزی در نظر گرفته شده است.
 
سرپرستان خانوار می توانند برای دریافت و مشاهده اطلاعات یارانه پرداختی به حساب معرفی شده خود، کد ملی و سریال شناسنامه خود (سرپرست خانوار) را در قسمت اعلام اطلاعات یارانه پرداختی سایت www.refahi.ir وارد نمایند.
توجه: فعالیت شما در این سایت ثبت شده و قابل پیگرد می باشد.
 
 
پرسش های متداول در مورد طرح هدفمندكردن يارانه ها
 
  سامانه های ارتباطی دبیرخانه طرح هدفمند کردن یارانه ها

مرکز پاسخگویی به پرسشها - در بانک سپه - از ساعت 7.30 تا 18

 
(021) 35912120
 

مرکز 24 ساعته پاسخگویی به پرسشهای مردمی - دبیرخانه طرح هدفمند کردن یارانه ها

 
09620
و
9009000017
 

پیامک پاسخگویی به سوالات هدفمندی یارانه ها

300025

سامانه اعلام حساب خانوار

www.refahi.ir

جمع آوری اطلاعات اقتصادی خانوار - مرکز آمار ایران

amar.org.ir

سامانه پیامکی اطلاعات خانوار

300000

مرکز آمار ایران

(021) 8587

پایگاه اطلاع رسانی وزارت رفاه و تأمین اجتماعی

www.refah.gov.ir

سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان

www.cppo.ir

بازرسی و شکایات وزارت بازرگانی / اطلاع از قیمت کالاها

سامانه پیام کوتاه سازمان تعزیرات حکومتی

30009651

سامانه اطلاع‌رسانی سبد کالای حمایتی

www.yaranehkala.ir

سامانه پیام کوتاه اطلاع‌رسانی سبد کالای حمایتی

5000499
700799
 
                                   
           
 کاربرمحترم؛
 منبع اطلاعات این بخش، پایگاه اطلاع رسانی طرح هدفمند کردن یارانه ها وابسته به وزارت رفاه و تأمین اجتماعی می باشد.
 
راهنمای استفاده از سامانه حساب خانوار
شما می توانید شماره کارت بانکی یا شماره حساب خود را اعلام نمایید با توجه به اینکه اطلاعات حساب شما باید توسط بانک مربوطه کنترل و تایید شود و این تبادل اطلاعات بین 10 تا 20 روز طول می کشد لذا در ورود اطلاعات حساب خود به موارد زیر توجه کنید:
 
شرایط عمومی
   - کلیه کارت های بانکی عضو شتاب شامل بانک های دولتی و خصوصی مورد تایید می باشد.
   - شماره حساب (کارت بانکی) باید متعلق به سرپرست خانوار باشد و کارت سایر افراد قابل قبول نمی باشد.
   - فقط حساب های بانکی متمرکز مورد قبول می باشد.
   - حساب هایی که در سال های قبل افتتاح شده است، اکثراً فاقد کد ملی است و قابل قبول نمی باشد. لذا ضمن تقاضا برای مراجعه به شعبه خود، نسبت به تکمیل اطلاعات و اعلام شماره کد ملی و سریال شناسنامه به بانک خود برای به روزرسانی اطلاعات اقدام نمائید.
   - حساب بانکی باید به نام سرپرست خانوار باشد و حساب سایر افراد یا حساب های مشترک قابل قبول نمی باشد.
   - تنها حساب های قرض الحسنه، جاری و کوتاه مدت مورد تایید است. (تمامی حساب ها باید از نوع متمرکز باشند)
   - دقت کنید در ورود شماره کارت یا شماره حساب، فقط اعداد را وارد کرده و حروف و علائم را حذف نمایید مثال شماره حساب 123456/125 به صورت 125123456 وارد می شود.
 
جهت اعلام حساب جدید می توانید به دو روش اقدام نمایید:
1.اعلام حساب از طریق سامانه www.refahi.ir
2.اعلام حساب از طریق بانک
اعلام حساب از طریق سامانه refahi به دلیل نیاز به استعلام بانکی زمانبر بوده و احتمال رد حساب توسط بانک وجود دارد، لذا توصیه می گردد مستقیماً با مراجعه به بانک کارگزار نسبت به اعلام حساب خود اقدام نمایید.
جهت اعلام حساب از طریق بانک طبق مراحل زیر عمل نمایید:
1. به یکی از بانک هایی که امکان ثبت حساب در این سامانه را دارند مراجعه نمایید.
2. در صورتیکه در بانک مذکور حساب فراگیر (متمرکز) دارید، از بانک بخواهید تا این حساب را به سامانه اعلام نماید در غیر اینصورت حساب جدیدی افتتاح نمایید.
 
مشتریان گرامی؛ شما می توانید با مراجعه به صفحه اطلاعات شعب در وب سایت بانک سپه به نشانی www.banksepah.ir، نشانی نزدیک ترین شعبه به محل کار یا زندگی خود را بیابید.
       
 کاربر محترم؛
 با تشکر از همکاری اداره کل تشکیلات و روشها بانک سپه در پاسخ به پرسشهای کاربران، متن کامل پاسخهای ارسالی در ذیل قابل دسترسی است:
 
 
 - خانوارهایی که علیرغم ثبت حساب در سامانه refahi.ir همچنان حسابشان به ‌صورت موقت در سامانه ثبت می‌باشد و با پیغام «حساب شما جهت بررسی در سامانه ثبت شد. لطفاً بین 2 تا 3 هفته آینده جهت دریافت نتیجه به سامانه مراجعه نمایید.» مواجه می‌شوند.
این خانوارها باید در اسرع وقت به بانک مربوطه مراجعه و نسبت به ثبت نهایی و تأیید حساب خود از طریق شبکه e-bank که در اختیار کلیه بانک‌ها قرار دارد، اقدام نمایند. بدیهی است تا مادامی که حساب خانوارهای فوق‌الذکر در قالب نهایی و دائم در سامانه مزبور ثبت نشود، یارانه‎ای به حساب آنها واریز نخواهد شد.
 
 - خانوارهایی که به دلایلی از جمله قصور شعب بانک یا کافی‌نت‌ها در ثبت شماره حساب، موفق به ثبت به‌موقع شماره حساب خود در سامانه refahi.ir نشده‌اند.
کلیه خانوارهایی که به هر دلیل از فاز اول طرح جمع‌آوری شماره حساب (تابستان سال 89) جامانده‎اند، سامانه refahi.ir از 20 اسفند ماه سال 1389 برایشان فعال شده و می‌توانند حساب سرپرست خانوار را در این سامانه ثبت کنند. بدیهی است هر خانوار متقاضی دریافت یارانه، از مرحله‌ای مشمول دریافت یارانه خواهد شد که حساب خود را در این سامانه به ثبت نهایی رسانده باشد.
 
 - خانوارهایی که علیرغم دریافت یارانه مراحل اول و دوم، شماره حساب آنها در مرحله سوم از سامانه refahi.ir حذف شده و لذا یارانه مرحله سوم را دریافت نکرده‌اند.
سرپرست خانوارهای مزبور باید در اسرع وقت نسبت به ثبت یکی دیگر از حساب‌های فراگیر خود در سامانه refahi.ir اقدام نماید. بدیهی است حداقل ظرف 10 روز پس از اقدام فوق، یارانه مرحله سوم آنها نیز به حسابشان واریز خواهد شد. توصیه می‌شود که به منظور اطمینان از ثبت صحیح شماره حساب، این اقدام توسط شعب بانک و از طریق شبکه e-bank صورت پذیرد.
 
 - خانوارهایی که علیرغم دریافت یارانه مراحل اول و دوم، اطلاعات هویتی آنها از سامانه refahi.ir حذف شده و لذا یارانه مرحله سوم را دریافت نکرده‌اند.
با توجه به اینکه اطلاعات هویتی خانوارها کلاً از طریق مرکز آمار در اختیار سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و وزارت رفاه قرار می‎گیرد، علت نبود اطلاعات افرد در این سامانه، حذف شدن اطلاعات خانوارهای مزبور از «پایگاه اطلاعات اقتصادی خانوار» مرکز آمار می‌باشد و لذا اینگونه خانوارها باید جهت رفع مشکل، مجدداً در سامانه مرکز آمار ثبت نام نمایند. یکی از علل احتمالی بروز این مشکل، اینست که سرپرست خانوار به منظور اصلاح اطلاعات خانوار خود، وارد سامانه مرکز آمار شده و اشتباهاً دکمه حذف خانوار را انتخاب کرده است.
 
در صورتی که شما پس از انجام فرایند ثبت حساب خود در این سامانه با پیغام «اعلام حساب شما با موفقیت انجام شد. می‌توانید این صفحه را به‌عنوان رسید نزد خود نگه دارید.» مواجه شوید، به این معنی است که ثبت حساب شما به‌صورت نهایی و دائم صورت گرفته است. در صورتی که شما پس از انجام فرایند ثبت حساب خود در این سامانه با پیغام «حساب شما جهت بررسی در سامانه ثبت شد. لطفاً بین 2 تا 3 هفته آینده جهت دریافت نتیجه به سامانه مراجعه نمایید.» مواجه شوید، به این معنی است که ثبت حساب شما به‌صورت موقت صورت گرفته و سریع ترین حالت ممکن برای اطمینان از صحت ثبت حسابتان، مراجعه به یکی از شعب بانک مربوطه جهت اعلام حساب شما از طریق شبکه e-bank در سامانه refahi.ir است.
 
 - حساب متمرکز / فراگیر چه نوع حسابی است؟
منظور از حساب متمرمز / فراگیر، حسابی است که انجام عملیات بانکی با آن از طریق کلیه شعب بانک مربوطه امکان‌پذیر است. یا به عبارتی دیگر صاحب حساب درهر شعبه ای از بانک می تواند کلیه اموربانکی خود را انجام دهد. مانند حساب کارت عابربانک (کوتاه مدت و قرض الحسنه) و حساب جاری طلایی در بانک سپه.
 
 - خانوارهایی که علیرغم مشاهده واریز مبلغ یارانه هر دو مرحله اول و دوم در این سامانه، صرفاً مبلغ یارانه یکی از مراحل اول یا دوم در حسابشان موجود بوده و آن را دریافت کرده‌اند؟
یارانه هر دو مرحله برای کلیه افرادی که تا تاریخ 15/11/1389 حسابشان را به‌ صورت نهایی و دائم در سامانه refahi.ir ثبت کرده‌اند، واریز شده است. لذا به افرادی که همچنان مبلغ یارانه یکی از مراحل اول یا دوم و یا هر دو مرحله را در حساب خود مشاهده نمی‌کنند، باید جهت رفع مشکل به بانک مربوطه مراجعه نمایند تا بانک در صورتی که حساب فرد مشکل دارد(اعم از مسدودی، راکد، مشترک بودن یا فراگیر نبودن حساب)، مشکل حساب را برطرف کرده و همان حساب را مجدداً از طریق شبکه e-bank در سامانه رفاهی ثبت نماید و در صورت عدم رفع مشکل حساب قبلی می‌توانند شماره حساب جدیدی را بنام سرپرست خانوار از طریق شبکه e-bank در سامانه ثبت کند. شایان ذکر است که در هر دو مورد فوق ضروریست خانوارها از بانک مربوطه رسید چاپی ثبت صحیح حساب را دریافت نمایند. بدیهی است تا مادامی که مشکل حساب خانوارهای فوق‌الذکر از طریق بانک مربوطه برطرف نشود، یارانه مراحل بعدی آنها نیز واریز نخواهد شد.
توجه: مادامی که مشکل حساب خانوارهای فوق‌الذکر از طریق بانک مربوطه برطرف نشود، یارانه مراحل بعدی آنها نیز واریز نخواهد شد.

 - خانوارهایی که اصلاحات مربوط به بُعد خانوار را در آذرماه سال 89 در پایگاه اطلاعات اقتصادی خانوار مرکز آمار اِعمال نموده‌اند، ولی یارانه آنها همچنان به مبلغ کمتر و به تعداد نفرات قبل از اصلاح اطلاعات واریز شده است ؟
مبلغ یارانه مرحله دوم افراد جامانده، دقیقاً بر اساس اطلاعات اصلاحی دریافتی از مرکز آمار در هفته پایانی اسفند ماه سال 1389 به حساب سرپرست خانوارهای مربوطه واریز شده است. لذا اگر همچنان مغایرتی در مبلغ یارانه واریزی و تعداد نفرات واقعی خانوار وجود دارد، از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری فرصت خواهید داشت که نسبت به اصلاح و تکمیل اطلاعات خانوار خود در پایگاه اطلاعات اقتصادی خانوار مرکز آمار ایران اقدام نمایید.
 
 - خانوارهایی که علیرغم ثبت‌نام به موقع در تابستان سال 87 یا بهار سال 89 در پایگاه مرکز آمار و دریافت کد رهگیری مربوطه، اطلاعات هویتی آنها در سامانه refahi.ir مورد شناسایی قرار نگرفته و لذا امکان ثبت شماره حساب در این سامانه را نداشته‌اند؟
اینگونه خانوارها به منظور بررسی وضعیت ثبت نامشان در مرکز آمار، باید ضمن در دست داشتن مدارک هویتی و برگه کوچک کد رهگیری به فرمانداری شهرستان خود مراجعه نموده، فرم مربوطه را تکمیل نمایند. فرم‌های مزبور جهت راستی‌آزمایی صحت ادعا توسط مرکز آمار ایران مورد بررسی واقع خواهد شد و اطلاعات مربوطه در صورت تأیید توسط مرکز آمار، به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها ارسال خواهد شد تا یارانه واریز نشده مراحل قبلی به حساب سرپرست خانوار واریز شود.
 
 - خانوارهایی که علیرغم ثبت نام مجدد در پایگاه اطلاعات مرکز آمار در آذرماه سال 1389 همچنان اطلاعات هویتی آنها در سامانه refahi.ir شناخته نمی‌شود و لذا امکان ثبت شماره حساب در این سامانه را ندارند؟
اینگونه خانوارها به منظور بررسی وضعیت ثبت نامشان در مرکز آمار، باید ضمن در دست داشتن مدارک هویتی و برگه کوچک کد رهگیری به فرمانداری شهرستان خود مراجعه نموده، فرم مربوطه را تکمیل نمایند. فرم‌های مزبور جهت راستی‌آزمایی صحت ادعا توسط مرکز آمار ایران مورد بررسی واقع خواهد شد و اطلاعات مربوطه در صورت تأیید توسط مرکز آمار، به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها ارسال خواهد شد تا یارانه واریز نشده مراحل قبلی به حساب سرپرست خانوار واریز شود.
 
- خانوارهایی که سرپرست آنها به یکی از دلایل ذیل، صلاحیت یا امکان دریافت یارانه نقدی خانوار را ندارد، جهت تغییر سرپرست برای دریافت یارانه چه باید بکنند؟
     - اعتیاد سرپرست خانوار به مواد مخدر
     - زندانی بودن سرپرست خانوار در داخل یا خارج از کشور
     - محجوریت و یا سفاهت سرپرست خانوار
     - متواری بودن سرپرست خانوار
1) همسر خانوار باید ضمن در دست داشتن اسناد و مدارکی که در دستورالعمل ماده (9) آیین‌نامه ماده (7) قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به آن اشاره شده، جهت تکمیل فرم تغییر سرپرست به فرمانداری شهرستان خود مراجعه نماید.
2) فرمانداری‌ها به ترتیبی که در شیوه‌نامه اجرایی دستورالعمل ماده (9) آیین‌نامه ماده (7) قانون فوق‌الذکر اشاره شده، مراحل فرایند تغییر سرپرست اینگونه خانوارها را انجام می‌دهند.
3) سرپرست جدید خانوار از تاریخ20 همان ماه باید ضمن مراجعه به سامانه refahi.ir نسبت به اعلام و ثبت شماره حساب خود جهت دریافت یارانه خانوار از مراحل بعدی اقدام نماید.
بدیهی است مبلغ یارانه‌ای که در مراحل قبلی به حساب سرپرست اصلی خانوار واریز شده، قطعیت یافته و دیگر به حساب سرپرست جدید مسترد نخواهد شد.
 
 - حوزه وظایف کمیسیون استانی ماده (10) در حال حاضر چیست؟
همانگونه که در بند «الف» ماده 8 آیین‌نامه اجرایی ماده 10 قانون هدفمند کردن یارانه‌ها موضوع تصمیم‌نامه شماره 39640/44697 مورخ 29/2/1389 به صراحت ذکر گردیده، کمیسیون استانی ماده 10 صرفاً به اعتراض اشخاصی که وجوه دریافتی از آنان مسترد گردیده یا ملزم به استرداد آن می‌باشند، رسیدگی می‌نماید. لذا با عنایت به اینکه تاکنون حکمی بر استرداد وجوه یارانه واریزی از سوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها صادر نشده، آغاز وظایف کمیسیون‌های استانی ماده 10 موکول به زمانی است که احکامی مبنی بر استرداد وجوه صادر گردد.

 - آیا حوزه وظایف کمیسیون ماده (10) تداخلی با حوزه وظایف مندرج در شیوه‌نامه دستورالعمل اجرایی ماده (9) آیین‌نامه ماده (7) قانون هدفمند کردن یارانه‌ها دارد؟
به موجب مفاد شیوه‌نامه اجرایی دستورالعمل ماده 9 آیین‌نامه ماده 7 قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، امور مربوط به تغییر سرپرست خانوار در مواردی از قبیل اعتیاد، جنون، سفاهت، متواری و یا زندانی بودن سرپرست اصلی خانوار، از طریق فرمانداری‌ها یا بخشداری‌ها و با استفاده از IP که مرکز آمار ایران در اختیار معاونت برنامه‌ریزی کلیه استان‌ها قرار داده صورت می‎گیرد و لذا وظایف مشروح در شیوه‌‎نامه فوق‌الذکر کاملاً متمایز از وظایف کمیسیون استانی ماده 10 می‌باشد.

 - زنانی که علیرغم اینکه طلاق گرفته‌اند و حکم رسمی دادگاه صادر شده است، همچنان در خانوار همسرشان ثبت شده‌اند و یارانه آنها به حساب زوج واریز شده است ؟
1) استانداری‌ها از طریق IP که مرکز آمار در اختیار آنها قرار داده، می‌توانند وارد سامانه مرکز آمار شده و مشکل این خانوارها را رفع نمایند. 
2) زوجه از تاریخ 20 همان ماه می‌تواند ضمن مراجعه به سامانه refahi.ir نسبت به اعلام و ثبت شماره حساب خود اقدام نماید.
3) پس از انجام فرایند فوق، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، یارانه‌ای را که پس از تاریخ ثبت رسمی طلاق، اشتباهاً به حساب زوج واریز شده، در مرحله بعد، از آن خانوار کسر و به حساب زوجه واریز خواهد کرد.

 - سرپرست فوت شده و هنوز در سامانه‌های مرکز آمار و وزارت رفاه لحاظ نشده است ؟
1) لازم است در اسرع وقت نسبت به اصلاح اطلاعات خانوار خود در سامانه مرکز آمار اقدام نمایید.
2) سپس از تاریخ 20 همان ماه، مادر یا عضوی دیگر از خانوار باید به یکی از شعب بانکی که حساب یارانه سرپرست قبلی در آن بوده مراجعه و حساب جدیدی را به این منظور افتتاح و در سامانه refahi.ir ثبت نماید.
3) بدیهی است یارانه خانوار در مراحل بعدی پس از اعلام حساب سرپرست جدید در این سامانه، به حساب وی واریز خواهد شد.
4) کلیه بانک‌های عامل موظفند در صورت مسدود بودن مبلغ یارانه اینگونه خانوارها در حساب متوفی، بلافاصله پس از ثبت حساب سرپرست جدید در سامانه refahi.ir، مبلغ مزبور را از حساب متوفی به حساب سرپرست جدید منتقل کنند.

 - زنانی که از همسر خود جدا شده‌اند و حضانت فرزندان به عهده مادر است، اما یارانه فرزندان به حساب پدر واریز شده است ؟
در اینگونه موارد باید توجه داشت که یارانه فرزندان به حساب هریک از زوجین که کفالت (تأمین مخارج زندگی) فرزندان را بر عهده دارد واریز خواهد شد. لذا صِرف داشتن حکم حضانت فرزندان نمی‌تواند مبنای دریافت یارانه فرزندان توسط مادر باشد. حال اگر مادر حکم کفالت بچه‌ها را داشته باشد، می‌تواند با در دست داشتن مستندات به استانداری مراجعه و نسبت به تغییر سرپرستی بچه‌ها در سامانه مرکز آمار اقدام نماید. در این صورت یارانه مرحله‌ای که اشتباهاً به حساب پدر واریز شده، در مراحل بعد از حساب وی کسر و به حساب مادر واریز خواهد شد.

 - آیا افرادی که در شُرُفِ طلاق هستند و جدا از هم زندگی می‌کنند، می‌توانند به‌صورت جداگانه یارانه خود را دریافت نمایند؟
در صورتی که افراد مزبور در پایگاه اطلاعات اقتصادی خانوار به‌صورت یکجا و در قالب یک خانوار ثبت‌نام نموده باشند، همچنان به‌عنوان یک خانوار محسوب شده و یارانه کل اعضای خانوار به حساب سرپرست واریز خواهد شد. به عبارت دیگر مبنای تفکیک یارانه زوجه از حساب یارانه زوج، صرفاً ثبت رسمی طلاق خواهد بود.

 - خانوارهایی که علیرغم ثبت نام به‌موقع در سال 87 یا بهار 89، به دلایلی موفق به ثبت حساب خود در سامانه نشده‌اند؟
مبنای اینکه خانواری به عنوان متقاضی دریافت یارانه تلقی شود به ترتیب زیر است؛
1) در پایگاه اطلاعات اقتصادی خانوار ثبت نام کرده باشد.
2) شماره حساب خود را در سامانه refahi.ir به صورت نهایی ثبت و رسید چاپی دریافت کند.
بدیهی است هر خانوار از زمانی مشمول دریافت یارانه نقدی خواهد شد که حساب سرپرست آن خانوار در این سامانه ثبت شده است و لذا یارانه مراحل قبلی به وی تعلق نخواهد گرفت.

 - افرادی که حساب اعلام شده آنها به سامانه refahi.ir مسدود یا راکد بوده و لذا امکان برداشت یارانه واریزی را ندارند.
این افراد باید ضمن مراجعه به بانک مربوطه و از طریق شبکه ebank، مشکل حساب را برطرف کنند و در صورت عدم رفع مشکل، نسبت به ثبت حساب دیگری در سامانه از همان طریق ebank اقدام نمایند.

 - افرادی که به هر دلیل می‌خواهند حساب تأیید شده خود را در سایت refahi.ir تغییر دهند.
این افراد باید ضمن مراجعه به بانک مربوطه، از بانک بخواهند که با استفاده از شبکه e-bank نسبت به رد حسابشان در سامانه refahi.ir اقدام نماید. سپس بازهم با استفاده از همان شبکه e-bank یا در همان بانک اولی یا در بانکی دیگر، یکی دیگر از حساب‌های خود را در سامانه refahi.ir ثبت کرده، رسید دریافت نمایند.

 - افرادی که حساب یارانه آنها اشتباهاً به نام افراد دیگری در سامانه refahi.ir ثبت شده و لذا یارانه آنها به همان حساب اشتباه واریز شده است.
این افراد باید ضمن در دست داشتن مدارک شناسایی معتبر و نیز شماره حسابی که جهت دریافت یارانه به سامانه refahi.ir معرفی کرده بودند، به بانک متبوع خود مراجعه و از بانک بخواهند که از طریق شبکه e-bank حساب اشتباه را از سامانه حذف و حساب صاحب اصلی را در سامانه درج و تأیید نماید. بدیهی است پس از انجام اقدام فوق، یارانه افراد مزبور از حساب اشتباه مسترد و به حساب صاحب اصلی آن واریز خواهد شد.
 
 - افرادی که کد رهگیری یا کلمه عبور خود در سایت اصلاح مشخصات خانوار را فراموش کرده اند چه باید کرد؟
در صورتی که کد رهگیری یا رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید می توانید برای ورود به سامانه از عدد 8 یا 9 رقمی سمت چپ درج شده در پشت کارت ملی سرپرست خانوار (در گوشه پائینی کارت) استفاده نمائید.
همچنین افرادی که کد رهگیری یا رمز عبور خود را فراموش کرده اندمی توانند با مراجعه به مراکز پلیس به‌علاوه 10 و ارائه کارت شناسایی معتبر مانند کارت ملی و ارائه کد ملی سرپرست خانوار، کد رهگیری یا رمز عبور ثبت‌نام خود را دریافت کنند.
 
 - در صورت تغییر شماره سریال شناسنامه چه باید کرد؟
در صورت تعویض شناسنامه به هر علتی از شماره سریال شناسنامه جدید استفاده نمائید.
 
 - چرا با اینکه ما در پست بانک هیچگونه حسابی نداریم ولی سیستم این گزینه را ستاره دار کرده است؟
در صورتی که در بانک های اعلام شده توسط سیستم حسابی ندارید و یا حساب های شما قدیمی است و نمی خواهید از آنها استفاده نمائید، بانک دیگری را انتخاب نموده و شماره حساب خود را جهت بررسی اعلام نمائید. پس از بررسی و تائید شماره حساب اعلام شده ثبت نهایی می گردد.
 
 - با توجه به اینکه شماره کارت های بانک سپه 13 رقمی می باشد در این مورد چه باید کرد؟
شما می‌توانید با مراجعه به یکی از شعب بانک سپه برای حساب خود کارت جدید درخواست نموده و شماره 16 رقمی کارت جدید خود را دریافت کنید و یا فقط شماره حساب خود را در سایت ثبت نمایید.
 
 - شماره حساب اشتباه وارد شده است و از طرف بانک هم شماره حساب تایید شده است و با وارد کردن شماره ملی و سریال شناسنامه پیغام می دهد که «شما قبلاً حساب خود را اعلام و تایید کرده اید». برای این مورد چه باید کرد؟
این افراد باید ضمن در دست داشتن مدارک شناسایی معتبر و نیز شماره حسابی که جهت دریافت یارانه به سامانه refahi.ir معرفی کرده بودند، به بانک متبوع خود مراجعه و از بانک بخواهند که از طریق شبکه e-bank حساب اشتباه را از سامانه حذف و حساب صاحب اصلی را در سامانه درج و تأیید نماید.

 - چه شماره حسابی را می‌بایست در سامانه اعلام حساب خانوار ثبت نمود؟
در مرحله وارد کردن شماره حساب و انتخاب بانک مربوطه، امکان انتخاب شماره حساب فقط از بانک‌هایی مقدور می‌باشد که سرپرست خانوار در آن بانک‌ها دارای شماره حساب‌های منتهی به سال 1388 و ماقبل باشند و توسط سامانه شناسایی شده است، لذا در صورت داشتن چنین حساب‌هایی از اعلام شماره حساب جدید در سامانه خودداری فرمایید در غیر این‌صورت بایستی اقدام به افتتاح حساب جدید نموده و در سامانه ثبت‌نام نمایند.

 - در صفحه ی اول به طور صحیح و کامل تمام فیلدها را پر می کنم اما پس از تایید باز به همان صفحه باز می گردد. مشکل چیست؟
احتمالاً تاریخ یا ساعت کامپیوتر شما اشتباه است. درصورتی که نتوانستید وارد سایت شوید از مرورگر دیگری استفاده کنید.

 - با ورود کد ملی و شماره سریال شناسنامه من مرتبا به خطای The requested URL could not be retrieved برخورد می کنم. علت چیست؟ 
در صورت مواجه شدن با خطای The requested URL could not be retrieved ، اتصال اینترنت خود را بررسی نموده پس از اطمینان، کمی صبر نموده مجدداً امتحان نمائید.
 
 - در صورتی‌ که در سامانه اعلام حساب خانوار به اشتباه گزینه «قبول ندارم» کلیک شود، چه باید کرد؟
شما می‌توانید مجدداً با ورود به سامانه اعلام حساب خانوار، در سامانه ثبت‌نام نمایید.
 
 - چرا وقتی شماره ملی و کد پنج رقمی را وارد می کنیم سیستم قبول نمی کند،و مجددا همان صفحه ابتدای سایت ظاهر می شودو دوباره شماره ملی و کد پنج رقمی را می خواهد؟
این مشکل مربوط به تنظیمات مرورگر شمامی باشد. پیشنهاد می شود از IE 7.0 به بالا یا از Firefox استفاده نمایید.
 
 - افرادی که کد ملی آنها توسط سامانه شناسایی نشده‌ باشدو یا با پیغام «کدملی شما هنوز از مرکز آمار اعلام نشده است» روبرو ‌شوند چه‌ باید بکنند؟
اطلاعات کلیه افرادی که اقدام به تکمیل فرم های اطلاعات اقتصادی خانوار در سال 89،87 نموده اند، در حال حاضر در وزارت رفاه موجود است. در صورت مشاهده چنین پیغامی، از مرکز آمار ایران پیگیری شود.
 
 - چرا با اینکه شماره حساب شخص درست می باشد ولی مورد تایید قرار نگرفته است؟
تأیید مشخصات حساب توسط بانک ها و عمدتاً بر اساس کد ملی انجام می شود. در مورد حساب های قدیمی و بدون کد ملی، شناسایی وتایید حساب دشوار است. افرادی که حسا ب قدیمی دارند بهتر است با مراجعه به بانک، اطلاعات حساب را اصلاح کنند و یا حساب دیگری افتتاح نمایند.

 - کسی که در مرحله قبل شماره حساب اشتباه وارد کرده آیا زمانی برای اصلاح شماره خواهد بود؟ و تاریخ آن چه موقع است؟
این افراد باید ضمن در دست داشتن مدارک شناسایی معتبر و نیز شماره حسابی که جهت دریافت یارانه به سامانه refahi.ir معرفی کرده بودند، به بانک متبوع خود مراجعه و از بانک بخواهند که از طریق شبکه e-bank حساب اشتباه را از سامانه حذف و حساب صاحب اصلی را در سامانه درج و تأیید نماید.

 - از کجا باید فهمید که شماره حساب اعلام شده مورد تایید واقع شده است؟
بامراجعه به سایت اعلام حساب خانوار و وارد کردن کد ملی و کد پنج رقمی، نتیجه بررسی حساب، به شما اعلام می شود.
 
 - آیا شماره حساب ثبت و تایید شده سرپرست خانوار قابل تغییر می باشد؟
این افراد باید ضمن در دست داشتن مدارک شناسایی معتبر و نیز شماره حسابی که جهت دریافت یارانه به سامانه refahi.ir معرفی کرده بودند، به بانک متبوع خود مراجعه و از بانک بخواهند که از طریق شبکه e-bank حساب اشتباه را از سامانه حذف و حساب صاحب اصلی را در سامانه درج و تأیید نماید.
 
 - نام بانک را اشتباه وارد کرده ام چکار باید بکنم؟
وقتی نام بانک اشتباه باشد، حساب توسط بانک تایید نمی شود و شما می توانید حساب دیگری را اعلام نمایید.
 
 - در صورتی‌که سرپرست خانوار به دلایلی از جمله زندانی بودن نتواند شخصاً به بانک مراجعه کرده و برای ثبت در سامانه حساب افتتاح نماید چه‌کاری باید انجام دهد؟
در صورتی‌که سرپرست خانوار دارای شماره حساب متمرکز باشد،‌ می‌توانید در سامانه اعلام حساب خانوار ثبت‌نام نمایید،‌ در غیر این‌صورت سرپرست خانوار می‌تواند با دادن وکالت به شخص دیگری‌، توسط ایشان اقدام به افتتاح حساب نموده و سپس در سامانه ثبت‌نام نماید.
 
 - کسانی که صاحب فرزند شده‌اند یا به هر دلیلی بعد خانوار آن‌ها تغییر یافته است و یا در صورت بروز هرگونه تغییری در فرم اقتصاد خانوار چگونه بایستی اعلام شود؟
این دسته از افراد پس از فراخوان استان مورد نظر از سوی وزارت رفاه و تأمین اجتماعی برای ثبت حساب‌های بانکی خود بایستی در سامانه اعلام حساب خانوار ثبت‌نام نموده و پس از اعلام مرکز آمار ایران برای اصلاح فرم اقتصاد خانوار خود اقدام نمایند.
 
 - در مورد کسانی که در مهلت مقرر موفق به ثبت نام در سامانه جمع آوری اطلاعات اقتصادی خانوارها نشده اند برای ثبت نام باید چه کاری انجام دهند؟
جمع آوری اطلاعات اقتصادی خانوار مربوط به مرکز آمار است. می توانید به سایت این سازمان amar.org.ir مراجعه نمایید.
 
 - برای تغییر سرپرست خانوار به‌ دلیل ازدواج،‌ طلاق یا فوت سرپرست خانوار چه باید کرد؟
این دسته افراد می توانند با در دست داشتن مدارک معتبر، در تهران به دبیرستان البرز و در شهرستان ها به فرمانداری ها یا استانداری ها قسمت پایگاه اطلاعاتی مرکز آمار مراجعه نموده و اقدام به تغییر اعضای خانوار خود نمایند.
 
 - آیا می توان حساب قرض الحسنه نیز اعلام نمود؟
بلی. حساب های قرض الحسنه، کوتاه مدت و جاری که از نوع حساب های متمرکز باشند قابل قبول می باشد.
 
 - ملاک تایید حساب چیست؟ آیا حساب حتما باید متعلق به سرپرست باشد؟
تایید حساب توسط بانک مربوطه انجام می شود و فقط باید متعلق به سرپرست خانوار باشد.

 - مهلت ثبت مجدد شماره حساب جدید تا چه تاریخی می باشد؟
بهتر است در اولین فرصت حساب خود را اعلام نمایید.
 
 - واریز یارانه چه زمان انجام می شود و آیا در استان ها متفاوت است؟
واریز یارانه نقدی پس از تکمیل اعلام حساب سرپرست خانوار در تمام استان ها و با تصمیم هیئت دولت انجام خواهد شد.
 
 - چگونه بعد 10روز بدانیم شماره حساب ما، مورد قبول قرار گرفت؟
در صورتیکه شماره تلفن همراه را در فرم اعلام حساب اعلام کرده اید به شما پیامک داده خواهد شد. در غیر این صورت، به سایت اعلام حساب خانوار مراجعه نمایید.
 
 - خانوار فرم را در سال 1387تکمیل کرده اکنون کدملی وشماره حساب خودرا که وارد می کند سیستم نمی پذیرد؟
این ها افرادی هستند که سیستم بانکی شماره حساب آنهارا به وزارت رفاه ارسال نکرده است این دسته از افراد باید مجددا فقط شماره حساب و شماره تلفن همراه خودرا وارد نمایند تا از طرف وزارت رفاه پیگیری شود. افرادی که جدید شماره حساب باز کرده اند ویا می کنند نیز با همین مورد روبرو می شوند. روش کار مانند فوق است با این تفاوت که شماره حساب را لازم است 2بار وارد کنند و شماره تلفن همراه خود را نیز اعلام نمایند.
 
 
 
معرفي حساب براي واريز مبلغ يارانه ها
 
سامانه اعلام حساب خانوار وزارت رفاه و تامین اجتماعی : www.refahi.ir 
 
مبلغ یارانه به ازای هر نفر در هر ماه شامل 405.000 ریال یارانه انرژی بعلاوه 50.000 ریال به عنوان یارانه نان که جمعاً برای یک ماه مبلغ 455.000 ریال می باشد.
 
 
اصلاح / درج اطلاعات جديد خانوار
 
برای اطلاعات بیشتر: www.amar.org.ir/ecokhanevar
 
دبیرخانه ستاد طرح جمع آوری اطلاعات اقتصادی خانوار کشور: yaraneh@sci.org.ir
تلفن گویا: 8587-021
سامانه پیام کوتاه: 300000   (برای اطلاع از وضعیت تعداد نفرات خانوار، فقط شماره ملی را به سامانه پیامک کنید)
 
مرحله چهارم طرح جمع آوری اطلاعات اقتصادی خانوارهای کشور به پایان رسیده است.
 
اعلام تغییر اطلاعات خانوارها
در شهر تهران : دبیرستان البرز (به عنوان پایگاه اطلاعاتی مرکز آمار تعیین شده است)
در شهرستانها : فرمانداری ها و استانداری ها
 
اعلام تغییرات هویتی
مردم می توانند در خصوص اعلام تغییرات هویتی خود از قبیل ازدواج، تولد طلاق و فوت با مراجعه به دفاتر پلیس بعلاوه ۱۰ در سراسر کشور اقدام کنند.
 
 
 
 
اخبار هدفمندسازی یارانه ها