اهداف کلی طرح خرید گندم
• خرید نقدی محصولات کشاورزی و تسریع و تسهیل اجرای آن
• تسریع در انتقال وجوه مربوط به گندم خریداری شده به حساب کشاورزان به صورت ONLINE
• داشتن اطلاعات به روز از وضعیت خرید در تمامی مراکز
• استفاده بهینه از امکانات و شرکت بازرگانی دولتی ایران در راستای جلوگیری از انجام امور موازی
• اهتمام بر کاهش و رفع اختلافات آماری و مالی شرکت بازرگانی دولتی ایران و آمار ارائه شده در سایت اینترنتی از سوی بانک
• استفاده از امکانات سختافزاری و نرمافزاری موجود در راستای کاهش نیروی انسانی مورد نیاز و به تبع آن کاهش هزینههای اجرایی طرح مزبور
فرایند کلی طرح خرید گندم
• تعیین برآورد مقداری خرید به تفکیک ماه و استان در دوره خرید برای برنامه ریزی های جابجایی و ذخیره سازی و نیز تعیین جدول نقدینگی لازم ماهیانه
• پیگیری و دریافت ابلاغیه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری در خصوص متولی خرید
• برگزاری جلسات با ستاد خرید گندم کشور و دفتر حقوقی در خصوص تنظیم متن قرارداد خرید
• تشکیل جلسات هماهنگی با اعضای کمیته مدیریت پروژه طرح خرید گندم به منظور چگونگی پرداخت نقدی بهای گندم به کشاورزان از هر کدام از حساب های متمرکز بانک سپه
• پیگیری روزانه اطلاعات آمار خرید گندم در سامانه ملی خرید نقدی محصولات کشاورزی بانک سپه
• ارائه گزارشات آماری بصورت لحظه ای و یا مقاطع زمانی با قابلیت مقایسه از طریق سامانه ملی خرید نقدی محصولات کشاورزی بانک سپه
• بازدید استانی اعضای ستاد خرید از مراکز خرید و تشکیل جلسات با مسئولین استان و رفع مشکلات و ابهامات احتمالی در فصل خرید
• ابلاغ دستورالعمل های نظارتی در مراکز خرید گندم
وظایف ارکان طرح
وظایف شرکت بازرگانی به عنوان مجری خرید
• افتتاح حساب نزد بانک سپه
• تامین بودجه و اعتبار
• معرفی کشاورزان گندمکار به بانک
• برآورد مقدار خرید گندم به تفکیک زمان و مکان
وظایف مراکز خرید و تحویل گندم
• دریافت محصول گندم (آزمایش، کنترل و توزین)
• صدور و ارائه رسید گندم خریداری شده به کشاورزان جهت تحویل به بانک
• معرفی تحویل گیرندگان حواله در پایان روز
وظایف بانک سپه به عنوان بانک عامل پرداخت وجوه
• افتتاح حساب جاری متمرکز شرکت بازرگانی دولتی و عنداللزوم شرکت های زیر مجموعه مرتبط با طرح خرید گندم
• افتتاح حساب متمرکز برای کشاورزان و در صورت عدم افتتاح حساب ارائه راهکار مناسب
• تولید و نصب سامانه تجمیع اطلاعات آماری گندم خریداری شده
• تعیین شعب ناظر بر مراکز خرید و ابلاغ دستورالعمل های مربوطه
• جمع آوری اطلاعات و ارائه آمارهای مورد نیاز در سه لایه شعبه، مدیریت شعب منطقه و ستاد